Kävin kattomassa Tammeria

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Leifhackman
Champion
Champion

28.11.2011 12:06

Nyt on Tammer-turnaus nähty. Mukava oli katsella, toki huomioiden että näin vain välierä- ja finaalimatseja, mutta musta jäi niiden katsomisesta mukavampi fiilis kuin ammattinyrkkeilymatseista keskimäärin, matsit olivat tasaväkisempia ja vauhtia oli enemmän. La-päivällä väkeä oli vähän, illalla ja sunnuntaina kohtalaisesti, mutta enemmän olisi mahtunut. Sinänsä hyvä, niin aina löytyi hyvä katsomopaikka vaikka paikalle tuli 10 min. ennen matsien alkua. Kaikinpuolin toimiva ja hyvin järkkäilty tapahtuma ainakin katsojan silmin. Kaffeejonot olivat välillä vähän pitkiä. Kaljajonokin oli joskus pitkä, mutta sitä nyt kannattaakin jonottaa.

Vähän niitä pisteitä välillä ihmetteli, kun ei osaa ajatella että ne ovat osumapisteitä jotka tulevat jos useampi tuomari on sitä mieltä että se oli osuma, eikös se näin mene? Myös piste-erot vaikuttivat monesti pienemmiltä, kuin mitä erästä jäi yleiskuva siitä että kumpi hallitsi ja kuinka selkeästi. Mutta eri asioitahan ne ovat osumat ja muu päsmäröinti kehässä.

Yksi asia jäi ihmetyttämään: kypäränyrkkeilyssä ei juurikaan näytetä väistelevän. Mistä se johtuu? Onko hanskat niin pehmeät, että "tulkoon jos kerran on tullakseen" ja jos lyönti menee ohi, väistämällä joutuu huonompaan vastaiskuasentoon? Kerran yksi nyrkkeiljilä teki peräkkäisiä u-väistöjä sivulta toiselle, tuomari huuti Stopin, toisella kädellä näytti kaverille sellaista edestakaista u-liikettä ja toisessa kädessä oli etusormi pystyssä "soo soo!". Tämä homma ei mulle auennut, enkä uskaltanut keltään kysyä.

Kahvilassa kuulin sivukorvalla "narun yli" kaljapuolelta, kun vanhemmat pukuherrat puhelivat jotain, että pääsuojat olisivat jäämässä pois? Joku näistä jo kohtuullisen hyvässä maltaassa oleva ehätti siihen korotettuun ääneen toteamaan, kuinka hyvä asia se on, että tyrmäykset lisääntyvät ja se tuo lisää ihmisiä katsomoon. Onkohan kypärät oikeasti poistumassa?
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
Teppo
Club Fighter

28.11.2011 12:20

Ajelin myös katselemaan Tammeria ja majoituin serkun tykönä. Järjestelyt olivat hyvät samoin uusi pistelasku systeemi. Se oli oikeastaan erinomainen. Turnauksen taso oli aikaisempiin vuosiin verattuna vaatimaton ja näin ollen suomalaisille hyvä. Esim. venäläisillä oli jalkeilla joku alueellinen joukkue ja englannilla ja ranskalla varmaan kolmosjoukkue. Suomalaiset olivat Katajistoa lukuunottamatta aika vaisuja, ei jaksettu otella kolmea erää ja kun tempo nousi niin tekniikka hajosi. Ervin Kaden johdolla Virolaiset olivat hyviä kautta linjan. Kannattaa kysyä mitä siellä on tehty oikein. ( sillä harrastajamäärät on siellä pienemmät kuin suomessa, ja tähän täällä yleensä vedotaan) Yhtä kaikki; valmennusvaliokunnan tulisi erota näiden tulosten perusteella. Metsään on menty jo monta vuotta ja linjaukset on samanlaisia jatkostakin. Onko tähän suomen nyrkkeilyllä varaa. Minun mielestä huipulle haluavalle juniorille pitää tarjota kilpailukykyiset olosuhteet ja valmennus. Se on valmennusvaliokunnan tehtävä.
0 x
Butkus
Knockout Artist

28.11.2011 16:15

Leifhackman kirjoitti:Nyt on Tammer-turnaus nähty. Mukava oli katsella, toki huomioiden että näin vain välierä- ja finaalimatseja, mutta musta jäi niiden katsomisesta mukavampi fiilis kuin ammattinyrkkeilymatseista keskimäärin, matsit olivat tasaväkisempia ja vauhtia oli enemmän. La-päivällä väkeä oli vähän, illalla ja sunnuntaina kohtalaisesti, mutta enemmän olisi mahtunut. Sinänsä hyvä, niin aina löytyi hyvä katsomopaikka vaikka paikalle tuli 10 min. ennen matsien alkua. Kaikinpuolin toimiva ja hyvin järkkäilty tapahtuma ainakin katsojan silmin. Kaffeejonot olivat välillä vähän pitkiä. Kaljajonokin oli joskus pitkä, mutta sitä nyt kannattaakin jonottaa.

Vähän niitä pisteitä välillä ihmetteli, kun ei osaa ajatella että ne ovat osumapisteitä jotka tulevat jos useampi tuomari on sitä mieltä että se oli osuma, eikös se näin mene? Myös piste-erot vaikuttivat monesti pienemmiltä, kuin mitä erästä jäi yleiskuva siitä että kumpi hallitsi ja kuinka selkeästi. Mutta eri asioitahan ne ovat osumat ja muu päsmäröinti kehässä.

Yksi asia jäi ihmetyttämään: kypäränyrkkeilyssä ei juurikaan näytetä väistelevän. Mistä se johtuu? Onko hanskat niin pehmeät, että "tulkoon jos kerran on tullakseen" ja jos lyönti menee ohi, väistämällä joutuu huonompaan vastaiskuasentoon? Kerran yksi nyrkkeiljilä teki peräkkäisiä u-väistöjä sivulta toiselle, tuomari huuti Stopin, toisella kädellä näytti kaverille sellaista edestakaista u-liikettä ja toisessa kädessä oli etusormi pystyssä "soo soo!". Tämä homma ei mulle auennut, enkä uskaltanut keltään kysyä.

Kahvilassa kuulin sivukorvalla "narun yli" kaljapuolelta, kun vanhemmat pukuherrat puhelivat jotain, että pääsuojat olisivat jäämässä pois? Joku näistä jo kohtuullisen hyvässä maltaassa oleva ehätti siihen korotettuun ääneen toteamaan, kuinka hyvä asia se on, että tyrmäykset lisääntyvät ja se tuo lisää ihmisiä katsomoon. Onkohan kypärät oikeasti poistumassa?
Kaveri luultavasti dippasi liian alas,se kun on rajatumpaa amatööreissä tuo alaspäin suuntautuva väistöliike. Ainakin pitää ruoto olla suht suorana,ja päätä ei saa laskea alas. Paljon riippuu tuomaristakin. Ja tuolla suorapohjaisella pisteiden napsimistyylillä väistöt jäävät vähäisemmäksi,enemmän se on sitä jalalla taaksepäin väistämistä,jos jotain. Se tietysti riippuu paljon nyrkkeilijästäkin,esimerkiksi Tampereen Jussi Koivula esitti aikoinaan varsin taidokastakin väistelyä ja ylävartalon liikettä. Ja olihan niitä muitakin. Ja tuohon koppien poistamiseen en jaksa millään uskoa,korjatkaa toki jos olen väärässä.
0 x
"And just like that,Shane Mosley has ANNIHILATED Antonio Margarito"
Eläkehtoo
Brawler

28.11.2011 16:43

Joo onhan siitä mun ielestä ollu puhetta ainakin jossain määrin, siis jofien poistamisesta. "nyrkkeilijät pystyttäisiin tunnistamaan paremmin joten ottelujen seuraaminen olisi helpompaa"- argumenttejakin olen kuullut/lukenut. Itse en kyllä sitä mieltä ole että tyrmäykset lisääntyisivät merkittävästi. Haavojen määrä kyllä ottaisi aikamoisen nonusu otteluissa!
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

30.11.2011 12:05

Eläkehtoo kirjoitti:Joo onhan siitä mun ielestä ollu puhetta ainakin jossain määrin, siis jofien poistamisesta. "nyrkkeilijät pystyttäisiin tunnistamaan paremmin joten ottelujen seuraaminen olisi helpompaa"- argumenttejakin olen kuullut/lukenut. Itse en kyllä sitä mieltä ole että tyrmäykset lisääntyisivät merkittävästi. Haavojen määrä kyllä ottaisi aikamoisen nonusu otteluissa!
No se on kumma, jos sinistä ja punasta ei toisistaan erota.

Onko kypäräpakon poistamisen harkitsemisesta kuulunut jostain sellaisiltakin tahoilta, mistä tulee virallista tietoa asioista tai jotka oikeasti päättävät asioista? Mitä mieltä olympianyrkkeilijät itse ovat kypäristään?
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
Butkus
Knockout Artist

30.11.2011 12:46

Leifhackman kirjoitti:
Eläkehtoo kirjoitti:Joo onhan siitä mun ielestä ollu puhetta ainakin jossain määrin, siis jofien poistamisesta. "nyrkkeilijät pystyttäisiin tunnistamaan paremmin joten ottelujen seuraaminen olisi helpompaa"- argumenttejakin olen kuullut/lukenut. Itse en kyllä sitä mieltä ole että tyrmäykset lisääntyisivät merkittävästi. Haavojen määrä kyllä ottaisi aikamoisen nonusu otteluissa!
No se on kumma, jos sinistä ja punasta ei toisistaan erota.

Onko kypäräpakon poistamisen harkitsemisesta kuulunut jostain sellaisiltakin tahoilta, mistä tulee virallista tietoa asioista tai jotka oikeasti päättävät asioista? Mitä mieltä olympianyrkkeilijät itse ovat kypäristään?
Mulle se oli ainakin yks lysti. Ei se tullu mieleen että se suojaisi muulta kuin vekeiltä. Mielummin olisi ollut ilman. Enkä usko että tyrmäysten määrä kasvaisi.
0 x
"And just like that,Shane Mosley has ANNIHILATED Antonio Margarito"
juhaNA
Prospect
Prospect

30.11.2011 13:18

Kainsainvälinen Olympiakomitea sen varmaan viimekädessä päättää voiko kypäristä luopua.

Muistanko oikein että KOK:in painostuksesta noi kypärät amatöörinyrkkeilyyn tulikin?
0 x
jalmari_
New Kid on the Block

30.11.2011 15:02

Teppo kirjoitti:Ajelin myös katselemaan Tammeria ja majoituin serkun tykönä. Järjestelyt olivat hyvät samoin uusi pistelasku systeemi. Se oli oikeastaan erinomainen. Turnauksen taso oli aikaisempiin vuosiin verattuna vaatimaton ja näin ollen suomalaisille hyvä. Esim. venäläisillä oli jalkeilla joku alueellinen joukkue ja englannilla ja ranskalla varmaan kolmosjoukkue. Suomalaiset olivat Katajistoa lukuunottamatta aika vaisuja, ei jaksettu otella kolmea erää ja kun tempo nousi niin tekniikka hajosi. Ervin Kaden johdolla Virolaiset olivat hyviä kautta linjan. Kannattaa kysyä mitä siellä on tehty oikein. ( sillä harrastajamäärät on siellä pienemmät kuin suomessa, ja tähän täällä yleensä vedotaan) Yhtä kaikki; valmennusvaliokunnan tulisi erota näiden tulosten perusteella. Metsään on menty jo monta vuotta ja linjaukset on samanlaisia jatkostakin. Onko tähän suomen nyrkkeilyllä varaa. Minun mielestä huipulle haluavalle juniorille pitää tarjota kilpailukykyiset olosuhteet ja valmennus. Se on valmennusvaliokunnan tehtävä.
Juuri näin Teppo! Kansainvälisiä otteluita tulee liian vähän suomalaisille!! Suomalaiset eivät pysyneet muiden tahdissa, vaikka tosiaan olivat ehkä "kolmosmiehiä". Katajisto otti voiton mikä on hyvä, mutta englannin "kolmosjäbä" olisi pitänyt hoitaa selvemmin ja näyttävämmin JOS meinaa karsinnoista saada paikan.. Koota toipumassa mutta tuleeko karsinnat liian aikaisin.. Mikä on Hukkasen tilanne? Olisi kiva tietää jos jollain on tietoa :)
0 x
XFaitteri
Club Fighter

30.11.2011 16:47

Leifhackman kirjoitti: Onko kypäräpakon poistamisen harkitsemisesta kuulunut jostain sellaisiltakin tahoilta, mistä tulee virallista tietoa asioista tai jotka oikeasti päättävät asioista? Mitä mieltä olympianyrkkeilijät itse ovat kypäristään?
With the launch of APB, we will also change the Technical
& Competition Rules for all of our programs. This means,
that we aim to take headguards off in all elite men
competitions in AIBA Amateur, WSB and AIBA
Professional Boxing programs.
Lainattu kappale löytyy:

http://www.aiba.org/en-US/news/ozqsp/ne ... /news.aspx

Tuolta painaa linkkiä, niin löytyy koko teksti.
0 x
orava
Brawler

30.11.2011 18:22

Butkus kirjoitti: Mulle se oli ainakin yks lysti. Ei se tullu mieleen että se suojaisi muulta kuin vekeiltä. Mielummin olisi ollut ilman. Enkä usko että tyrmäysten määrä kasvaisi.
Mä muistan kun yks nekku kippas mut oikealla suoralla vastapalloon naapurissa niin, että löysin itteni kanveesilta ottamasta lukua... Joten oon kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että kypäriä ei tule poistaa.
0 x
Mie
Brawler

30.11.2011 22:08

Jos nyt ei mietitä mitään turvallisuus juttuja , niin veikkaampa että ilman kypärää on parempi otella, kyllähän se loppupeleissä haittaa sitä tekemistä.
0 x
Na, Na, Na, NARCWEAR BABY!
juhaNA
Prospect
Prospect

30.11.2011 22:38

http://www.toptencanada.com/olympiccommitee.php
The International Olympic Committee (IOC) has set an excellent example of how important it is to choose the right boxing equipment. There was a time when the IOC was under intense pressure to ban boxing as an Olympic sport because of the number of boxers suffering extensive brain damage as a result of too many blows to the head. The IOC ordered the International Amateur Boxing Association (AIBA) to conduct rigorous tests on all protective boxing equipment in order to determine the real risks of the sport.

Because of the injury concerns and the visibility the Olympic Committee created for the boxing world, AIBA immediately mandated the use of head guards for all competitors, and began a series of tests on the boxing head guards and boxing gloves of the day
Onko KOK muuttanut kantaansa vai leikkiikö AIBA vain tulella?
0 x
antti_lk
Journeyman

30.11.2011 22:53

En tiedä onko kypärien tuomasta turvallisuudesta tehty mitään tutkimuksia, mutta en usko, että kypärät tekevät nyrkkeilystä juurikaan sen turvallisempaa - vekkejä ja naarmuja ne kyllä vähentävät. Jos ottaa kovan iskun kopiksi, niin pää heilahtaa rajusti joka tapauksessa, ja polvet notkuvat, oli päässä kypärä tai ei. Leukaan tulevilta osumilta kypärä ei juurikaan suojaa.

Hanskojen laatu ja varsinkin otteluparien tasaisuus ratkaisevat tuleeko tyrmäyksiä paljon vai ei. Pari vuotta sitten SM-kisoissa oteltiin uusilla Adidaksen hanskoilla, joista rystyset tulivat läpi. Porukkaa lyötiin lattiaan useammassa matsissa vaikka oli kypärät ja kaikki. Myöhemmin Addulta tuli sitten nykyään käytetty päivitetty rukkanen, jossa rystyspehmuste on samanlainen kuin vanhoissa Green Hilleissä ja Top Teneissä.

Toivottavasti kypärät tosiaan lähtevät ja amatöörinyrkkeilystä tulee yleisöystävällisempää, kun ottelijat tunnistaa ja erottaa muustakin kuin otteluasun väristä.
0 x
orava
Brawler

30.11.2011 23:40

Jos ne meinaa ottaa pääsuojat pois, niin sais tehdä sen sillä lailla että ainakin lapset sekä junnut ottelevat pääsuoja päässä. Miehet otelkoon pää paljaana, koska sehän on niin älyttömän kivaa ottaa iskua päähän, konttailla sekä nukkua paikassa, jossa ei oikeasti kuuluisi nukkua - ADRIAAAN !!!! :lol:
0 x
Reich
Journeyman

30.11.2011 23:41

antti_lk kirjoitti:Toivottavasti kypärät tosiaan lähtevät ja amatöörinyrkkeilystä tulee yleisöystävällisempää, kun ottelijat tunnistaa ja erottaa muustakin kuin otteluasun väristä.
Onhan se yleisöystävällistä, kun tullaan näkemään moninkertainen määrä luovutusvoittoja edellisessä matsissa tulleiden silmäkulmavammojen yms vuoksi.
0 x
Vastaa Viestiin