Menestyksen avaimet?

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Leifhackman
Champion
Champion

15.05.2013 13:37

Keitä ovat nämä "me"?

Musta sekin voi olla ihan ookoo, että harrastaa jotain lajia piirinmestaruustasolla. Jokaisen on vaan itse asetettava itselleen se harrastamisen taso, tai löytyyhän se varmaan tämän lajin ollessa kyseessä ihan itsestäänkin.

Kalle, mä uskon että moni näkeen nyrkkeilyssä niinkuin muutenkin elämässä eräänlaisen panos/tuotos-periaatteen. Jos ajatellaan, että joku panostaa nyrkkeilyyn kaiken aikansa ja energiansa, niin minusta on loogista että silloin tämä ihminen odottaisi myös toimeentulonsa tulevan nyrkkeilystä. Silloin minusta se olisi tavallaan sen arvoista tai loogista tms. Jos henkilö ei itse näe/usko, että nyrkkeilystä irtoaa myös toimeentulo, niin eikö silloin kaikkensa nyrkkeilyyn panostaminen ole suorastaan hullun hommaa? Toki se aika mikä johonkin harrastukseen käytetään, kannattaa käyttää tehokkaasti ja viisaasti, panostipa siihen sitten kaikkensa tai ison tai pienen osan resursseistaan.

Vaikka sillä suomi saisi kuinka monta kultamitallia tai maailmanmestaruutta, mutta itselle ei olisi toimeentuloa luvassa, niin en panostaisi kaikkeani nyrkkeilyyn tai mihinkään muuhunkaan urheilulajiin. On nääs syötävä ja maksettava laskutkin jollain.

Uskon, että näiden asetelmien kaltaisista asioista muillakin riippuu se, että panostetaanko johonkin kaikki, vähän, vai ei mitään.
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
Big-J
Club Fighter

15.05.2013 13:40

.
Viimeksi muokannut Big-J, 16.08.2013 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0 x
TaKa
Journeyman

15.05.2013 15:02

Niin.
Jos nyt jätetään keskustelun ulkopuolelle Raha (ilman rahaa ei ole urheilijoita eikä valmentajia jotka voivat panostaa urheiluun täysillä). muu elämä (perhe ja koulutus on tärkeämpää, koska urheilulla ei elä (eli siis raha x2)) tai se, että suomi on pieni maa ja nyrkkeilyyn ei riitä potentiaalisia urheilijoita koska on niin pieni maa, ja lahjakkaat harrastaa jotain mistä tienaa (raha x3). Näistä asioista on puhuttu niin paljon aikaisemminkin, ja aina joku toteaa että ei asiat puhumalla muutu. Kyllähän puhua saa, mutta samaan aiheeseen päätyminen joka keskustelussa varmaan tarkoittaa jo että kannattaa hankkia sitä rahaa lajin pariin, tai sitten puhua jostain muusta.

Niin nyt voidaan keskittyä asioihin joihin jokainen voi vaikuttaa.
Karl Helenius kirjoitti: Ei riitä että "puuhastellaan" jossain salilla eikä uskalletta asettaa juuri ne tavoitteet mistä me
jokainen unelmoimme ja haluaisimme, mikäli jotakin haluaa tarpeeksi se toteutuu. :)
En nyt puhu kaikista seuroista. Puhun niistä mistä minulla on kokemusta.
Suurin ongelma taitaa olla juurikin tuo harrastelu. Seuroihin tulee porukkaa, ja sen sijaan että otettaisiin ammattimaisesti ja jämäkästi uudet kasvot salilla vastaan, niin puuhastellaan vaan. "Menkää mukaan ja joku neuvoo sitte jos ehtii". Ei anna yhellekkään nuorelle kaverille sellaista kuvaa, että nyt ollaan luomassa menestyviä URHEILIJOITA. Sen sijaan annetaan sellainen kuva että nyt HARRASTETAAN nyrkkeilyä.

Olen huomannut että monella yleisurheilijalla on ylimielinen asenne. Asenne on "Minä olen urheilija. Olen parempi kuin te kaikki muut, koska olen urheilija. Sinä et ole". Monella nyrkkeilijällä on asenne "Minä harrastan nyrkkeilyä. Nojoo"

Eli johtopäätös: Vika on valmentajissa, mutta myös kukkahattutäti vanhemmissa, joiden Mikko-Petteriä ei saa salilla käskeä tekemään mitään. Meidän Mikko-Petteri kyllä tekee itse jos haluaa. Lapset on opetettu siihen että salille mennään puuhastelemaan. Jos aikaa jää, niin voi yrittää urheillakkin vähän. Samalla viedään valmentajien huomiota pois niistä, jotka todella haluavat treenata. Ei mitään nuorta suomea ja liikunnan riemua. Urheilua! En tarkoita että vaaditaan mahdottomia ja viedään kaikki hauskuus nuorilta. Tarkoitan että vaaditaan TARPEEKSI. Liitto on nostanut päätään kun on järjestetty B-junioreiden maajoukkue kisoja. Oikeanlaisella tekemisellä pidetään huolta, että B-jun. joukkueeseen riittää jatkossakin riittävän potentiaalisia urheilijoita.

Tamä on minun mielipiteeni asiasta.
0 x
Manageri
New Kid on the Block

15.05.2013 15:32

Toivottavasti toiveesi toteutuu Kalle että saadaan asiallista keskustelua
minunkin mieltä askarruttaneeseen asiaan.

Mitä erilaista tehdään muualla mitä meillä ei muka pystyisi tekemään ?

Pirkassa nähty paljon Walesin ja Englannin nyrkkeilijöitä, ei kai sielläkään
missään rahoissa kieriskellä seuroissa. Kyllä se vaan on se tekemisen meininki.
Niin valmentajissa jotka sitä tekemistä pyörittää kuin urheilijoissakin joiden pitäisi
motivoitua tekemään. Ei riitä että vedetään hanskat käteen ja huudellaan perään että
vetäkää vaikka sparria tai säkkiä.
Suunnitelmallisuus puuttuu ja kukaan ei uskalla suutaan aukaista ja sanoa että
haluaa menestyä muuallakin kuin Ruskiksen skaboissa.

Ei minulla ole mitään ohjetta antaa eikä tietoa ammentaa kristallipalloista.
Toivon vain kaikille tsemppiä jatkaa tekemistään, niin niille valmentajille jotka kaipaavat
kilpavalmennettavia kuin niille kilpailijoile jotka kaipaavat valmennusta !
0 x
satchmo
Journeyman

15.05.2013 18:31

On ihan kiva puhua tavoitteiden asettamisesta, draivista,valmennuksesta sekä resusrssien suuntaamisesta yms. sellaisesta, mutta itse en usko tällaisten asioiden vaikuttavan juurikaan menestykseen nyrkkeilyssä. Suomen kaltaisesta hyvinvointivaltiosta ei yksinkertaisesti löydy sopivaa materiaalia tähän lajiin, jossa ei käytännössä ole mitään järkeä. Näen menestyksen riipuvan jatkossakin poikkeuksellisista yksilöistä, joita nousee aina silloin tällöin täältäkin, lähinnä maahanmuuttajien joukosta. Nyrkkeilyssä ei mitkään tsemppikamppanjat nosta urheilijoita huipulle. Kurjuudessa ja köyhyydessä on parhaat lähtökohdat menestykseen.
0 x
TaKa
Journeyman

15.05.2013 18:38

Kalle yrittää herätellä kansanliikettä. Hyvä.

Minkälaista yhteistyötä haluat esimerkiksi valmentajien välille?

Mistä johtuu ettei suomalaiset nuoret harjoittele niin paljoa? Toistan itseäni: Koska ei VAADITA tarpeeksi. Tyydytään siihen että harrastellaan nyt sitten.

Jaksaako/ehtiikö vanhemmat viemään lapset aamulla salille treenaamaan? Jaksaako/ehtiikö lapset treenata aamulla ennen koulua? Onko seuroilla valmentajia jotka jaksavat/ehtivät aamulla vetämään treenit ennen työpäivän alkua? On varmaan liikaa vaadittu että yksi henkilö vetää treenit aikaisin aamulla ennen töitä ja myöhään illalla töiden jälkeen, 5 päivänä viikossa. Esimerkiksi tähän tarvitaan sitä yhteistyötä, mutta se kaatuu aina siihen samaan "minä en mitään aamutreenejä jaksa mennä pitämään, minulla on omakin elämä. Pidä sinä ne aamutreenit"-asenteeseen. Yhteistyöhän vaatii kaikkien osapuolien sitoutumista. Monta kertaa projektit kaatuu siihen että joku ei jaksa, viitsi, halua kun nyt olis parempaakin tekemistä.

Valista meitä kalle. Pelkkien kauniiden lauseiden sijaan, kerro mitä SINÄ haluat. Miten suomalaisen nyrkkeilyn eteen on lähdettävä tekemään töitä. Ajatustasolla on helppo sitoutua vaikka mihin. Sitten kun täytyy oikeasti tehdä jotain, niin saattaakin olla sitä kuuluisaa parempaa tekemistä.

Olen siis kallen kanssa samaa mieltä siitä, että suomen nyrkkeilyllistä potentiaalia ei käytetä, vaikka sitä olisi tarjolla. Ainakin enemmän mitä nykyiset tulokset antavat olettaa.
0 x
TaKa
Journeyman

15.05.2013 21:53

Viestisi perusteella ongelma on siis siinä, että ainoastaan omat näkemys koetaan hyvänä, kaikki muut ovat väärässä. Jos joku haluaa auttaa minun valmentajaurakkaani, niin sen saa tehdä vain ja ainoastaan minun näkemyksien mukaan. "Minä olen valmentaja, sinun jumalasi. Sinulla ei saa olla muita valmentajia." Olen 100% samaa mieltä ongelmasta.

Vaikka tapa A on koettu hyväksi, se ei automaattisesti tarkoita että tapa B on väärin. Tapa B voi toimia jollain toisella. Myös tapa C voi toimia. Jos ei toimi, niin ei siitä haittaakaan ole saada muita mielipiteitä ja näkökulmia.

Silti, samassa viestissä ilmoitat että
jos minä nään valmennuksessa selviä virheitä muiden valmentajien puolesta ja vielä
uskallan siitä mainita niin se päätty aina siihen että minulle nauretaan. Suomessa tehdään karkeita virheitä valmennuspuolella ja se on minun vilpitön mielipide,
se ei tarkoita että meillä olisi huonoja valmentajia, vaan johtuu jääräpäisyydestä.
Eli kaikki muut ovat sittenkin väärässä? Muut ovat jämähtäneet menneisyyteen. Ylpeyskö se siellä nostaa päätään?

Ei ole yhtä oikeaa tapaa, on monta väärää tapaa. Toiset ovat liian itsepäisiä muuttaakseen omaa lähestymistapaansa. Toiset ovat liian itsepäisiä hyväksymään muiden lähestymistavat.

Ongelma ei ole asenne hyväksyä muiden tavat yhtä hyvinä, vaikkakin se jokaisen valmentajan työtä helpottaisikin. Ongelma on
SpoilerShow
Vanhat, paikalleen jämähtäneet paskat jotka eivät tajua ajan ajaneen ohi. Antakaa tilaa kunniahimoisemmille kavereille, koska teitä ei selvästi kiinnosta KEHITTYÄ samaan tahtiin muun maailman mukana
Mutta sitten on taas se ylpeys.
Valmentajan(ja myös urheilijan!) huonoin ominaisuus on asenne "Olen tarpeeksi hyvä, ei ole tarvetta kehittyä." Kokemus on hyvästä, jos sitä osaa käyttää työkaluna kehittymiseen. Kokemus on pahasta jos sitä käytetään perusteluna "kokeneempana minä olen oikeassa"
0 x
TaKa
Journeyman

15.05.2013 23:09

Karl Helenius kirjoitti:Ihan ok, missä nää kunnianhimoiset nuoret kaverit ovat, muutaman nuoren valmentajan
olen tavannut, mutta puuttu sekä kunnianhimoisuus kuin osaaminen, osaamista ei tule
kirjoista vaan kokemuksista sekä muanuksista. :oops:
Totta.
many of today’s modern trainers are quick to diss and dismiss the training strategies that were developed by ancient martial artists. Modern trainers constantly seek to reinvent a wheel that they could never roll in the first place
Olen syyllistynyt siihen itsekkin.

Miten kokemusta sitten saa? Monessa seurassa "pomon" paikkaa pitää henkilö joka on aina oikeassa. Miten muanuksia saa, jos ei ole mahdollisuutta yrittää. Ei anneta tilaa toimia omalla tavalla. Kokeneempien neuvot on aina tervetulleita, mutta yleensä ei neuvota, vaan kielletään. Kielletään tekemästä asioita omalla tavalla, juuri sen takia kun "ei ole osaamista". Unohdetaan että kokemus ja osaaminen ovat eri asioita. Ollaan oravanpyörässä.

Eiköhän siinä itse kukin kyllästy aikanaan yrittämään, jos ei saa edes mahdollisuutta yrittää.

Toinen mainitsemasi asia oli pitkäjänteisyys. Tarkotat ilmeisesti sitä, että ei tehdä suunnitelmaa siitä a) missä ollaan nyt b) mihin halutaan päästä ja c) kuinka kauan sinne pääseminen kestää...
Tuo B-junnujen maajoukkue kisat ovat kyllä omasta mielestä hyvä osoitus siitä, että liitossakin on tehty jotain oikein, ja alettu satsaamaan lahjakkaisiin riittävän aikaisin, sen sijaan että odotetaan vain että urheilijat itse kehittyisivät kansainväliselle tasolle juoksemalla kansallisia kilpailuja. Maajoukkuepaikka luo tervettä kilpailua jo nuoriin, sen sijaan että juostaan vaan zombeina kisoissa kokeilemassa miten menee. Myös team Rio on hyvä esimerkki pitkäjänteisestä työstä. Team londonin virheistä on ilmeisesti opittu, ja työtä tehdään nöyrästi tällä kertaa.
0 x
ArtsiV
Club Fighter

17.05.2013 18:21

Kyllä Suomessa potentiaalia löytyy, sitä ei vain pystytä hyödyntämään kunnolla. On toki poikkeuksia, kutenKorhosen Kari, joka Lahden kokoiselta alueelta löytää/tekee mestareita vuodesta toiseen. Kalle on myöshyvä esimerkki. Porvoon seudulta tulee tasaiseen tahtiin hyviä nyrkkeilijöitä, onhan siellä tietenkin muitakinhyviä valmentajia.Ja vastaavia löytyy eripuolilta Suomea jokaista tässä nimeämättä.
Jotta uusia menestyjiä saataisiin kehiin, tulisi valmantajalla olla kyky ja taito motivoida, psyykata, innostaa ja ennenkaikkea taito välittää tietoa toiselle. Opettaminen on vaikea prosessi, saada valmennettava ymmärtämään mitä tekee ja miksi tekee. Ilmeisesti edellämainitut ja heidän kaltaisensa valmentajat tekevät jotain oikein.
Lahjakkaan urheilijankaan tie menestykseen ei onnistu ilman pätevää ja johdonmukaista valmennusta.
No, miten valmentajat saadaan innostumaan aktivoitumaan paremmin, jotta touhu ei olisi pelkkää näpertelyä.
Rahan puutteesta puhutaan paljon. Onhan se tärkeää, että seuran/valmentajan talous on sellaisella tolalla, että voi keskittyä olennaiseen. Joku tuossa mainitsi Englannin ja Walesin joiden porukoilla oli Pirkassa tekemisen meininki.Näissä maissa, kuten monissa muissakin, amatöörit ja ammattilaiset harjoittelevat usein samoilla saleilla samojen valmentajien kanssa. Uskon, että ainakin nämä valmentajat saavat jonkin korvauksen työstään ja ne jotka eivät saa, pyrkivät siihen.
Raha ei kuitenkaan ole ainoa tapa motivoida(Varsinkaan kun sitä ei kenelläkään ole).
Olisiko mahdoton ajatus, myös valmentaja saisi jonkin palkinnon, silloin kun valmennettava jotain saavuttaa? Esim. jääkiekossa huoltajatkin saavat mitalin kaulaansa. Näin myös valmentajalla olisi jotain konkreettista näyttöä työstään. Palkinto voisi olla mitali tai kunniakirja (Printti ei paljon maksa).
Tai voisi olla eräänlainen valmentajan kilpailukirja, johon valmennettavien suoritukset virallisesti kirjattaisiin. Ehkä joku fiksumpi voisi miettiä muita parempia ideoita.
Uskon, että jollain tämän kaltaisilla keinoilla ainakin suurin osa valmentajista saisi sitä DRIVIÄ ja voisivat tartuttaa saman taudin myös valmennettaviinsa.
Jotta edellä mainitut asiat voisivat toteutua tulisi Nyrkkeilyliiton ja seurojen keksiä keinoja jolla suuri yleisö saataisiin jälleen kiinnostumaan myös amatöörinyrkkeilystä ja sillä tavoin rahaa kassaan.
Ammattilaisten puolelta voisi ottaa mallia ainakin joistakin asioista. Surkeissakin illoissa on enemmän väkeä kuin yhdessäkään amatöörien järjestämässä tilaisuudessa.
Keinoja miettiessäni tuli villi ajatus mieleen. Esim aina kun hallitseva Suomen mestari ottelisi omassa sarjassaan olisi panoksena Suomen mestaruus (Epävirallinen ainakin). Mestarilla voisi olla jokin symbolinen mestarin merkki, esim, jokin merkki otteluasussaan, jota saisi pitää ainoastaan hallitseva mestari.
Tällä tavalla myös pienet seurat pienillä paikkakunnilla voisivat järjestää kilpailut, joissa oman kylän lupaus kohtaisi mestarin. Mainostaminen olisi helppoa ja varmasti tupa täynnä.
Mestaruus tietenkin nollattaisiin aina SM-Kilpailuissa, oli entinen mestari paikalla tai ei.
Todennäköisesti asiantuntijat lyttäävät nämä ajatukset utopistisena roskana, sillä eihän tuollaista voi tehdä kun ei olla ennenkään tehty. Jotain kuitenkin tarttis tehrä!
0 x
mtm
Journeyman

20.05.2013 08:13

ArtsiV:n ajatuksen suuntainen esitys olympiatyylin SM-vyöstä on tehty muutama vuosi sitten SNL:n johtokunnalle. Näkivät ajatuksen ongelmallisena. Ongelmana oli se, että Suomen mestaruudet ratkaistaan vain SM-kisoissa - ei muualla. Mestaruusvyöottelut antaisivat väärän kuvan mestaruudesta ja siitä, kuka on mestari.

Esitys tosin koski vain mestaruusvyöotteluita ja sitä, että ottelun järjestäjän on maksettava muutama satanen ottelun vyöstatuksesta. Ajatuksena oli, että ottelijat ottelevat paitsi vyöstä, myös tästä rahapalkinnosta. Voi tietysti olla, että ottelijamäärillämme ei haasteita paljon esitettäisikään. Turhaa tuokin yrittäminen taitaisi olla...
0 x
ArtsiV
Club Fighter

28.05.2013 16:46

ArtsiV kirjoitti: Kirjoittaja mtm » 20.05.2013 08:13
ArtsiV:n ajatuksen suuntainen esitys olympiatyylin SM-vyöstä on tehty muutama vuosi sitten SNL:n johtokunnalle. Näkivät ajatuksen ongelmallisena. Ongelmana oli se, että Suomen mestaruudet ratkaistaan vain SM-kisoissa - ei muualla. Mestaruusvyöottelut antaisivat väärän kuvan mestaruudesta ja siitä, kuka on mestari.

Esitys tosin koski vain mestaruusvyöotteluita ja sitä, että ottelun järjestäjän on maksettava muutama satanen ottelun vyöstatuksesta. Ajatuksena oli, että ottelijat ottelevat paitsi vyöstä, myös tästä rahapalkinnosta. Voi tietysti olla, että ottelijamäärillämme ei haasteita paljon esitettäisikään. Turhaa tuokin yrittäminen taitaisi olla...
Ajattelinpa jatkaa asian tiimoilta, kun nyt vihdoin ehdin.
Näistä ajatuksistani kerroin jo vuosia sitten silloiselle SNL:n toiminnanjohtajalle, joka
tyrmäsi ne samantien. Yritin uudestaan muutama vuosi sitten ja kerroin mietteeni eräälle
SNL:n johtokunnan jäsenelle, joka on asian ehkä esittänyt eteenpäin. Aina parempi jos
kyseessä ei ole sama henkilö, silloinhan samoja asioita on miettinyt joku muukin.
Ymmärrän mestaruusotteluiden ongelmallisuuden, mutta entäpä jos panoksena olisi
RANKING 1 arvo. Arvolistan ykkönenhän ei aina ole Suomen mestari. Työkalutkin ovat jo
liiton käytössä, Rannikon laatima Suomen arvolista.
Ottelun RANKING status tulisi hyväksyttää liitossa. RANKING 1 statuksen omaava nyrkkeilijä
voisi liiton luvalla pitää otteluasussaan esim SNL:n logolla varustettua RANKING 1 kangas-
merkkiä. Merkin haluava joutuisi ostamaan merkin liitosta, jolloin kustannukset eivät olisi
ongelma.Ja voisihan sitä ajatella, että nyrkkeilijä jolla kyseinen status on ollut, saisi pitää
asussaan pienempää, eriväristä merkkiä. SNL voisi sivuillaan myös lyhyesti esitellä näitä
ykkösiä.
Tuskin tällaisia haasteotteluita liikaa järjestettäisiin, seuroilla olisi siihen kuitenkin mahdol-
lisuus. Penkkiurheilijan kannalta katsottuna saattaisi lisätä mielenkiintoa lajia kohtaan.
mtm huomioi ottelijamäärät, jotka ovat aika vaatimattomat.Senkin vuoksi yleisömäärät
tulisi saada kasvuun ja sitä kautta myös harrastajia lisää.
Ehdotin aikaisemmin myös valmentajien palkitsemista, lisäisin tähän myös tuomarit.
Tuskin olisi kohtuutonta palkita turnauksen paras tuomari esim kunniakirjalla.
Samoin kuin valmentajat, myös tuomarit tekevät työnsä vapaaehtoisesti ilman korvausta.
Eivät nämä ehdotukseni kaikkia ongelmia poistaisi, mutta ei niistä haittaakaan olisi.
Ajankohtahan olisi muutenkin otollinen pienille muutoksille, viritteleehän tuo AIBA:kin
sääntöjään uusiksi.
Kallelle sanoisin, että ennenkuin mitään kirjelmiä aletaan liittoon laatimaan, olisi hienoa
nähdä muitakin ideoita ja ajatuksia, toteutuskelpoisia sellaisia. Uskoisin, että näitä
sepustuksia lukee myös jokunen nyrkkeilyvaikuttaja, kuten mtm (en kylläkään tiedä nykyis-
tä rooliaan liiton taholla). Nämä vaikuttajat niitä muutoksia loppupelissä tekevät. Ja onhan
SNL:n nykyinen toiminnanjohtaja tarmokas ja pätevä kaveri, kunhan saa mahdollisuuden
kehittää lajin markkinointia ja näkyvyyttä.
Että silleen...
0 x
orava
Brawler

28.05.2013 21:27

Erinomainen Ajatus!

Todellakin, sehän on niin että Suomenmestaruus ja ja sija sarjansa Ranking-1:senä on kaksi eri asia. Tällähän voisi tehdä rahaa sekä nyrkkeilijät että amatöörinyrkkeily yleensä.

Ajatella vaikka jos liitolla olisi UFC-tapainen konsepti, jota se kärräisi kaupungista toiseen vaikka kaksi kertaa kuukaudessa ja YLE näyttäisi koko Homman suorana lähetyksenä?

Näin nyrkkeilijät saisivat vuodessa paaljon enemmän matseja mihin ne ja me ollaan totuttu - ja jotkut niistä olisivat televisioituja. Jos jokin, niin tämä nostaisi Suomen amatöörinyrkkeilyn kansallisen tason uusiin sfääreihin. Kuvitelkaa!

Toki talläinen projekti vaatii persoonia. Onneksi meillä on Idi, Mäki ja kumppanit jotka voisivat istua selostajakopissa yhdessä Sarlinin kanssa otteluita analysoiden.
0 x
orava
Brawler

29.05.2013 22:04

Eikö kellään tosiaan oo, mitään sanottavaa tähän?
0 x
USL sports
Club Fighter

30.05.2013 09:10

Ajatella vaikka jos liitolla olisi UFC-tapainen konsepti, jota se kärräisi kaupungista toiseen vaikka kaksi kertaa kuukaudessa ja YLE näyttäisi koko Homman suorana lähetyksenä?

Toki talläinen projekti vaatii persoonia.

Jos YLE lähtis tällaiseen mukaan, niin siitä tulis just sitä persoonatonta paskaa.
Ideana kyllä hyvä, ja jonkinlainen herätys tähän aikakauteen olisi kyl paikallaan.
0 x
USL sports
Club Fighter

30.05.2013 16:21

Välillä ***** Kallen kirjotukset, mutta kyllä tos on hyvä pointti. Suotakoot glooria kaikille menestyjille :)
0 x
Vastaa Viestiin