Matti Koota

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Vastaa Viestiin
pOKE
Prospect
Prospect

31.01.2017 12:51

No nii. Koota siirtyy ammattilaiseksi.

Ehdottamasti mielenkiintoinen lisä suomalaiseen ammattinyrkkeilyyn. Tyyliltään hyvässä suojauksessa oleva lähiottelija. Tykkää olla iskuetäisyydellä ja lähteä lyömään ristiinkin. Kaikki edellytykset hyvin viihdyttäväksi ammattilaiseksi. Vahvan oloinen sälli, joka lyö voimalyöntejä eikä pelkästään pelaa mitään jabi-hippaa.

Mies, jota luoditkaan ei pysätä. Matti "Bulletproof" Koota.

Avausmatsin vastustaja on ymmärrettävästi safety-play -kamaa, joten mielenkiinto kohdistuukin siihen miltä Koolta näyttää.
0 x
49% Motherfucker, 51% Son of a Bitch
anakonda
Brawler

01.02.2017 11:51

varmasti viihdyttävä ottelija, ongelmaksi tulee isommissa kehissä ulottuvuus, ja siitä hyvässä suojauksesta voidaan olle montaa mieltä. Tuosta alla olevasta voi sim. laskea montako tulee läpi, kaveri osuu joka kerta halutessaan. No, amatööriotteluhan tuossa vain..

https://www.youtube.com/watch?v=igu6gb6f6fg
0 x
pullaposki
New Kid on the Block

11.02.2017 20:27

Joko Koota otti? Kommentteja, kiitos.
0 x
retku
Club Fighter

11.02.2017 21:32

kunnon koomat
0 x
"Missä sitä ollaan oltu"
JOKUMUU
Club Fighter

12.02.2017 13:40

Yllättävän kova vastus oli Kootalle heti kärkeen valittu kun ottaa huomioon vielä pitkähkön ottelutauon. Kaveri oli vahvan näköinen junttura, nopea käsistään ja tuli heti päälle kuin viita piru. Koota liikkui kuitenkin selvästi paremmin, oli tarkempi ja teknisesti huomattavasti edellä. Kootaan ottelutyyli poikkeaa edukseen perinteisestä suomalaisesta neppailusta. Hän ei antanut hetken rauhaa vastustajalle. Heti kun kaveri yritti hengähtää oli Matti sutena kimpussa. Harmi vain, että vastustajalta tuli löysät housuihin kolmen vauhdikkaan erän jälkeen. Aina ei Kootalla pysynyt maltti mukana mutta se saattoi johtua ensimmäisen ottelun tuomasta jännityksestä. Alku oli lupaava ja tuntematonta sotilasta lainaten voi todeta, että kunhan Koota oppii tappelemaan järjen kanssa niin siitä tulee oikea pääpiru - ainakin Eurooppa tasolla.
0 x
We seldom get together and meet each other on those poor borders the luckless lands of the north
Leifhackman
Champion
Champion

12.02.2017 17:23

JOKUMUU kirjoitti:Harmi vain, että vastustajalta tuli löysät housuihin kolmen vauhdikkaan erän jälkeen.
Mikäs harmi tuo nyt on? Yleensähän niillä on löysät housussa jo lentokoneeseen mennessä, tai viimeistään kehään kävellessä. Tuohan on mennyt hyvin jos suomalaisen debytantin vastustaja on antanut kolme erää lippurahoille vastinetta!
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
Yii
Brawler

14.02.2017 04:46

pOKE kirjoitti:Ehdottamasti mielenkiintoinen lisä suomalaiseen ammattinyrkkeilyyn. Tyyliltään hyvässä suojauksessa oleva lähiottelija. Tykkää olla iskuetäisyydellä ja lähteä lyömään ristiinkin. Kaikki edellytykset hyvin viihdyttäväksi ammattilaiseksi. Vahvan oloinen sälli, joka lyö voimalyöntejä eikä pelkästään pelaa mitään jabi-hippaa.
anakonda kirjoitti:varmasti viihdyttävä ottelija, ongelmaksi tulee isommissa kehissä ulottuvuus, ja siitä hyvässä suojauksesta voidaan olle montaa mieltä...
Loisto juttu, että Koota on saatu ammattikehiin. Asenne oli heti kohdallaan, siinä mielessä, että halus antaa yleisölleen enemmän, kuin vain voiton.

Mä oon samaa mieltä, että Matilla on edellytykset todella viihdyttävään ottelutyyliin ja sitä myötä uraan, joka iskeen yleisön sydämiin.

Ja se on myös totta, että ulottuvuus ei tule olemaan omalla puolella parempia vastustajia joskus kohdatessa. Lähes selvänä siinä mielessä pitää pitää sitä, että menestyksen edellytyksenä on juuri se lähiottelu, joka ei pitkään aikaan ole Suomalaisten erityinen vahvuus ammattikehissä ollut.

Siinä vaatimuksessa, että lähiottelu toimisi joskus omana vahvuutena kovatasoisiakin vastustajia vastaan, korostuu nimenomaan puolustuksen merkitys. Mun omasta mielestäni ”hyvä suojaus” ei pakettisuojausmielessä tule siihen vaatimukseen riittämään, vaan torjunnat ja väistöt pitäisi viilautua niin teräviksi, että ne toimivat tehokkaasti sekä puolustus-, että hyökkäyssuuntaan ja niistä soljuu oma tauoton hyökkäys.

Myös lähiotteluasenne tulee viilautumaan sellaiseen suuntaan, että lähiottelutilanteista revitään irti kaikki mitä niistä on saatavissa. Debyytissään Matti jäin mun silmään muutan kerran katselemaan tuomaria ajatuksella ”nyt ollaan tähän lähelle näin juututtu, voisitko tulla väliin, että saadaan vähän etäisyyttä”. Kun lähiottelu on Matilla niin ”ilkeellä” tasolla, että se on vahvuus kovemmissakin kehissä, niin silloin se on pelkästään vastustaja, jonka rooliksi jää katsella tuomaria apuun niissä lähitilanteissa.

Ehkäpä intoudun liiaksi haaveilemaan lähiottelu-unelmia, aamuyön syy.

Toisaalta, Matti taitaa olla tasan yhtä lyhyt kuin sarjan kovapalkkaisin iskijä Carl Frampton. Frampton on pärjännyt loistokkaasti myös liikkumisella ja tarkoilla vastahyökkäyksillä samassa sarjassa. Framptonin ruumiinrakenteella on kuitenkin muiden ja joskus hänen itsensäkin erittäin vaikea pärjätä kaukonyrkkeilijänä…
pOKE kirjoitti:Mies, jota luoditkaan ei pysätä. Matti "Bulletproof" Koota.
Tää olis törkeen hieno lempinimi! Toivottavasti Kankaanpäässä ymmärretään ottaa tästä kiinni.

Mä tykkäsin myös esiottelussa kuulutetusta Putkosen Jarkon lempinimestä ”The Heat”. Mä en ainakaan muista kuulleeni sitä ennen. Mä olisin Jarkolta toivonut vielä enemmän sitä ”hiittiä” eli painostusta ja lähiottelussa pysymistä sinne päästyä. Haastattelussa totesi, että ei tykkää, kun vastustaja ei suostu pysymään kunnon tappeluetäisyydellä. Mun mielestä näytti useemman kerran, että Jarkko ite suostui siihen, ettei lähellä tullu enempää iskujen vaihtoa. Noh, toki Jarkko oli oikeassa siinä, että lopulta maltillisemmalla nyrkkeilyllä viimeisissä erissä homma toimi paremmin.

Hatun nosto Putkoselle siitä, miten sai käännettyä hankalan ottelun kaksi viimeistä erää selvästi omaan komentoonsa ja sitä kautta varmistettua voiton.

Hatun nosto myös Putkonen-Gviniashvili ottelusta matcmaker Lammille. Tällaisia matseja tarvitaan jokaiseen iltaan. Matseja, joissa jossain kohtaa ottelun aikana on katsojalla tunne, että on täysin auki kumpi voittaa. Mä toivon ja uskon ja tiedän, että Lammi, ja muut otteluntekijät Suomessa tällaisia meille pyrkivät jokaiseen tapahtumaan tarjoamaan.

Tuo matsi oli myös muistutus siitä, miten erilaisen kuvan kehätapahtumista voi saada tv-ruudun välityksellä, kuin kehän laidalta tai sen sisältä. Ruudulta katsottuna ottelussa oli 3 aika selkeetä lattiaanlyöntiä. Kehästä katsottuna 0. Myöskään selostajien kommenteista päätellen kehän vierestäkään ne tilanteet eivät mitenkään selviltä vaikuttaneet.

Selostajillekin voi laittaa vielä yhden hatun noston samaan laskuun. Mun mielestäni Janne Romppainen ja Mikko Marttinen on aivan mahtava selostusjoukkue. Vaikka mä olen tykännyt monesta muustakin suomenkielisestä selostuksesta vuosien varrella, on tämä kaksikko parasta mitä on meidän kielellä tarjottu, ainakin mun korvaan.

Mahtava juttu myös IS TV:ltä, että he ovat päättäneet ottaa nämä pienemmät ammattinyrkkeilyillat näin ohjelmistoonsa. Vaasa, Kankaanpää, Oulu, Hämeenlinna… Tämä on todella hieno asia näille kaikille nyrkkeilijöille, tapahtuman järjestäjille, kaikille meille kotimaisen nyrkkeilyn ystäville ja koko lajille…
0 x
Second to Nunn
Club Fighter

14.02.2017 11:50

Selostajillekin voi laittaa vielä yhden hatun noston samaan laskuun. Mun mielestäni Janne Romppainen ja Mikko Marttinen on aivan mahtava selostusjoukkue. Vaikka mä olen tykännyt monesta muustakin suomenkielisestä selostuksesta vuosien varrella, on tämä kaksikko parasta mitä on meidän kielellä tarjottu, ainakin mun korvaan.
Loistava analyysi otteluista Yiiltä. Lisäksi olen erittäin vahvasti samaa mieltä Romppainen - Marttinen -kaksikosta. Todella mukavaa kuunnella asiantuntevaa ja perehtynyttä selostusta ja tulkintaa ottelun tapahtumista. Hienosti he myös aina valottavat eri painoluokkien tilannetta maaimalla ja Euroopassa. Lajin aktiivisena seuraajana olisi turhauttavaa kuunnella sellaista selostusta, joka ei tuo itselle mitään lisäarvoa kun itsellä on tunne, että tietää/ymmärtää enemmän.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

14.02.2017 21:57

Yleisöön menevä esitys Kootalta ja vastustajaltakin siihen asti, kun sitä kesti.

Mitä itse näitä matseja olen penkkiurheilijan ominaisuudessa katsellut, niin nyrkkeilymielessä minun silmään näytti, että homma meni jonkin verran yliyrittämisen puolelle. Oli jonkin verran kilpaa kauhomisen meininkiä ja omiinkin tuli turhia koppeja enemmän kuin minusta on hyväksyttävää. Olisihan sitä 6 eräisessä ollut aikaa ottaa alkupuolella tarkastikin, ja jos olisi tuntunut ettei eroa tahdo syntyä, olisi voinut pistää hurlumhei-vaihteen silmään parin erän jälkeen tai vaikka puolessa välissä. Jos kaverilla olisi ollut tinttiä kintaissa, tuossa olisi voinut käydä hassustikin.
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
vmmh202
New Kid on the Block

30.01.2020 05:17

0 x
Vastaa Viestiin