Kallehelenius911 kirjoitti: ↑07.04.2018 21:48
Kyllä Suomessakin osataan tuo kotiinpäin vetäminen. Niinkauan kun otteluita tuomitsee ihmiset niin on vääriä tuomioita.
Nuo molemmat lauseet ovat totta.
Mä haluisin niistä kuitenkin julistaa seuraavaa:
1) Luulen tietäväni täysin varmaksi sen, että Kulttuuritalon illassa kehän vierellä istui sellaisiakin tuomareita, jotka itse eivät missään nimessä haluaisi osallistua kotiinpäin vetoon.
2) On olemassa myös mun omasta mielestäni vääriä tuomioita, joita en itse pysty ymmärtämään. Mutta suurinmassa osassa niistä tapauksista, kun joku puhuu väärästä tuomiosta, kyseessä on sittenkin se, ettei puhuja oikein ymmärrä/muista miten (sääntöjen mukaan) otteluita tuomitaan.
Se että on itse piirtänyt omalle pistekortilleen eräpisteet, joiden yhteissumma päättyi eri nyrkkeilijän eduksi, kuin jonkun toisen piirtämien eräpisteiden yhteissumma, ei sinänsä tarkoita, että toisen näistä pisteyttäjistä olisi oltava väärässä. Ottelussa tuomarien tehtävänä ei ole arvostella voittajaa tai ottelun yhteispisteitä. He arvostelevat vain erävoittajia. Sääntöjen määritelmä siitä miten erä voitetaan on hyvin epätäsmällinen (vaikka yleisin käytäntö olisikin ”enemmän ja/tai merkityksellisempiä tilannevoittoja paremmilla ja/tai enemmillä osumilla”). Siksi sellaisissa erissä, joissa paremmuus erävoittoon vaikuttavien kriteerien puitteissa on niukka, on tuomareilla ja kaikilla muilla pisteytystään tekevillä katsojilla sääntöjenkin mukaan tulkinnan varaa erävoittajaa valittaessa. Ja siksi sellaisissa erissä ei ole varsinaisesti väärää tulkintaa.
Mun mielestäni katsojan (joka haluaa myöhemmin ottaa kantaa tuomarien tai kavereidensa pisteytyksen onnistumiseen) pitäisi jokaisen erän kohdalla kysyä itseltään oliko tässä erässä niin selkeä erävoittaja, etten itse pystyisi ymmärtämään/hyväksymään, jos joku toinen on laittanut erävoiton toiselle nyrkkeilijälle, kuin minä. Vai olisiko tässä erässä mun omasta mielestäni ymmärrettävää, jos joku toinen näkisi toisen erävoittajan. Tällä tavalla voi lopulta muodostaa käsityksen siitä, kuinka monta selvää erävoittoa kukin ottelija ottelussa sai. Ja sen peruseella voi määritellä ”haarukan” sille mitkä yhteispisteet olisivat haarukan sisällä, eli omasta mielestä olisivat ymmärrettäviä/hyväksyttäviä, ja mitkä yhteispisteet olisivat haarukan ulkopuolella, eli omasta mielestä väärät.
Tasaväkisissä tai tapahtumaköyhissä otteluissa ne haarukat muodostuvat helposti leveiksi. Jos esimerkiksi ajatellaan, että Lester-Räsänen olisi ollut 7 eräinen, ja mennyt juuri niin, kuin nyt nähdyt 7 ensimmäistä erää menivät, niin jos esimerkiksi mun omasta mielestäni Lesteri oli voittanut 2 erää selvästi, ja samalla mun mielestä niitä eriä, jotka Räsänen voitti selvästi (joissa en olisi itse voinut ymmärtää/hyväksyä jonkun toisen näkemystä siitä, että erän voitti Lester) ei ollut lainkaan, niin mun mielestäni kaikki yhteispisteet väliltä 70-63 Lesterille ja 68-65 Räsäselle olisivat kaikki mun mielestäni ymmärrettäviä, hyväksyttäviä ja oikeita.
Jos joku olisi saanut yhteispisteet Räsäselle 69-64 tai vaikka 69-68, hän olisi ollut mun mielestäni väärässä. Hänen "tuomionsa" olisi ollut väärä tuomio.
Lähes poikkeuksetta täysaikaisen ottelun ”moraalinen voittaja” on mun silmään se, joka on ottanut enemmän selviä erävoittoja. Siksi mun mielestäni nyrkkeilyn arvostelusääntöjä pitäisikin kehittää siihen suuntaan, että laskettaisiin selviä erävoittoja, pelkkien erävoittojen sijaan, mutta se onkin sitten kokonaan toinen aihe…