Varhaiset paidattomamme

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Vastaa Viestiin
Yii
Journeyman

05.05.2018 14:58

seldon71 kirjoitti:
25.11.2008 13:00
Chuck Hellman oli paikallisstara nyrkkeilyllisesti heikohkolla Oregonin alueella. Veti suuria yleisöjä, otteli raivoisalla päällekäyvällä tyylillä mutta ei olisi ansainnut lähellekään kaikkia voittojaan jos tuomaristo olisi ollut puolueeton…Bud Taylorin kanssa otteli kotikehässään ratkaisemattoman, mutta esim. paikallinen sanomalehti Portland Oregonian näki Hellmanin voittaneen vain yhden erän…
Mosku kirjoitti:
05.09.2007 10:14
…Mun mielestä Kallen tarina on niin mielenkiintoinen kuin olla voi...Mä teen kaikkeni että löydän hänen jälkeläiset,mun haave on ssada hänestä mahd. paljon selville,mahdolliset kuvat jne… Eräs tuttavani tutkii työkseen ihmisten historiaa.Hän kaivaa Hellmannista aikanaan kaiken mitä voi vähänkin löytyä
Foorumilta kun löytyy vanhojen asiain tutkimusinotoa ja taitoa, ja isossa määrin vähintäänkin Seldonin ja Moskun toimesta, mä ajattelin laittaa kysymystä peliin liittyen varhaisimpiin suomalaisiin ammattinyrkkeilijöihin.

Ensimmäisenä pitää tietysti kysyä Moskulta, että mitäkä on mahdollisesti Hellmanin sukututkimuksissa sittemmin selvinnyt?

Mä laitan tähän myös listan muista äijistä, joiden nimiin muistan itse törmänneeni tässä aihepiirissä. Mä listaan tähän vaikkapa sellaisia 1930-luvulla tai sitä aikaisemmin otelleita, jotka eivät urallaan koskaan otelleet ammattilaisena Suomessa (mikä rajaa Suomessakin otelleet Gunnar Bärlundin 1934-48, Onni Saaren 1935-47, Sten Suvion 1936-49, Bruno Ahlbergin 1937-41 ja Tauno Helinin 1938 listan ulkopuolelle, mutta toki heistäkin saa tarinoida).

Mahtaako kenelläkään olla listan miesten otteluista enempää tietämystä tai muutoin jotain legendaa kuultuna? Näistä herroista olis mukava kuulla lisää…

Fritz Maki (Friedulf Mäki)
- Otteli BoxReciin nyt kirjattujen tietojen mukaan 1913-33 Etelä-Afrikkassa ja Australiassa 39 kertaa. Oli BoxRec-päivittäjien merkintöjen perusteella teittävästi Suomessa syntynyt.

Paulie Alberts (Pauli Pyhtilä)
- Otteli USA:n itärannikolla 1921-27 BoxRecin tämänhetkisten merkintöjen mukaan 17 kertaa. Toimi myöhemmin myös Jonni Hellströmin managerina/auttajana, tämän saavuttua uudelle mantereelle, mistä syystä luullakseni tietoa hänen urastaan ja alkuperäisestä nimestään oli Suomeen kantautunut, esim Ilmo Lounasheimolle, jo ennen internetaikaa. Oli itse luultavasti Suomessa syntynyt.

Chuck Hellman (Kalle Hellman)
- Turkulaissyntyinen taistelija otteli USA:ssa (ja Kanadassa) 1921-28 todella huimalla tasolla. Niin kuin täälläkin on aiemmin mainittu oli kotiseuduillaan todella suosittu ottelija, paikallinen tähti, ja raivasi tiensä aina Ringin listoille asti. Menestykseltään tällä listalla siis aivan omassa kastissaan. Jäädään odottamaan lisää mielenkiintoisia tarinoita hänen uraltaan tai hänestä muuten.

George Lunden (Yrjö Lundén)
- Otteli vuosina 1924-27 New Yorkissa 13 kertaa, BoxRecin merkintöjen perusteella. Oli itse luultavasti Suomessa syntynyt.

Laurie Raiteri (Lauri Raiteri)
- Otteli 1925-37 Englannissa 49 matsia. On mainittu jossain suomalaisten vanhempien poikana, mutta on hyvinkin mahdollisesti syntynyt itsekin Suomessa. On siinä mielessä kuuluisuus, että hän oli ensimmäisen maailmassa koskaan televisioidun nyrkkeilyottelun toinen osapuoli, kun BBC harjoitteli moista toimintaa lähettämällä 22.8.1933 Lontoossa käydyn keskisarjalaisten 6 eräisen näytösottelun Laurie Raiteri vs Archie Sexton.

Hannes Hakkarainen
- Helsinkiläinen lähti nuorena ammattinyrkkeilijäksi Atlantin yli, niin kuin Elias Okkonen- otsikossa jo innostuin tarinoimaan. Tammikuussa 1927 New Yorkissa käyty matsi lienee jäänyt ainokaiseksi. Se teki hänestä kuitenkin ensimmäisen Suomalaisen (joka sai nyrkkeilyoppinsa Suomessa) ammattinyrkkeilijän. Palasi myöhemmin Suomeen ja amatööriksi ja ehti voittaa Suomen mestaruuden ja edustustehtäviinkin, ennen kuolemaansa, jonka yhtenä selityksenä on tarjottu niitä raskaita paineita, jotka TUL/SVUL rajan yli loikanneiden niskaan siihen aikaan kasattiin.

Hugh Huskonen (Huuskonen)
- Otteli ainakin 2 matsia Ohiossa 1928-29. Niistä jälkimmäisen samassa illassa kuin missä Martin Toukonen teki debyyttinsä. Vanhemmat suomalaisia, syntynyt itse 1904, mahdollisesti Suomessa.

Martin Toukonen (Martti Toukonen)
- BoxRecistä löytyy vuosilta 1929-33 20 kotiosavaltiossaan Ohiossa oteltua matsia tälle Lounasheimonkin yhtenä siirtolaisammattilaisenamme kirjassan mainitsemalle taistelijalle. Jossain taisi olla myös maininta, että olisi mahdollisesti otellut myös nimellä Marty Touchman. Hänen tyttärensä nimi oli Anita, joka arvatakseni myös viittaa siihen, että Martti itse olisi puhunut suomea myös aikuisena, ja se puolestaan siihen, että olisi syntynyt Suomessa.

Aarne Rekola
- Voitti Suomen mestaruuden amtöörikehässä 1925 ja muutti Australiaan, jossa otteli ammattilaisena ainakin vuonna 1929. Sen vuoden aikana otelluksi on BoxReciin kirjattu hänelle 8 matsia, kahdella eri ID:llä. Käyttössä oli ilmeisesti nimestään ainakin versiot Archie Rekola ja Lou Rechola.

Jonni Hellström
- Oli varhaisten Suomessa järjestettyjen SM-kisojen kiintotähti. Osallistui viiten ensimmäiseen 1923-27. Aloitti alimmasta sarjasta ja siirtyi joka vuosi aina yhtä sarjaa ylemmäs. 1924 jäi hopealle, kaikkilla muilla kerroilla voitti kultaa. Edusti Suomea Amsterdamin olympialaisissa 1928. Niiden kisojen jälkeen lähti Atlantin taakse ammatilaiseksi. Otteli sekä USA:ssa, että Kanadassa. Lounasheimon mukaan toistakymmentä matsia, joista otti 6 voittoa. BoxRec tietää mainita vain 4 Kanadassa käytyä ottelua nimellä Johan Helstrom. Otteli varmasti myös nimellä Johnny Helstrom. Ilmo kirjassaan mainitsee ensimmäisiksi otteluiksi kesällä 1929 kax ekan erän tyrmäysvoittoa, joista ensimmäinen käytiin Jersey Cityssä (vastustajina Al Davis ja Willie Duffy). Ilmon mukaan hän muutti jo syksyllä 1929 Kanadaan, missä otteli Montrealin alueella.

Al Mustola (Aldevin Mustola)
- Kokosi BoxRecin mukaan vuosina 1930-39 peräti 73 ottelun mittaisen uran ottelemalla Oregonissa ja muualla läntisessä USA:ssa. Mainitaan Ameriikan suomalaisena ja on mahdollisesti suomalaissyntyinen hänkin.

Lisäksi Ilmo mainitsi kirjassaan ja jossain muuallakin nimen Eino Keskinen, joka olisi otellut 30-luvulla Australiassa. Muutoin muistan jossain törmänneeni nimiin Yrjö Nyberg ja Tuomas Pihlajamäki. Keskinen on saattanut otella vaikkapa nimellä E Kane, millä nimellä Australiassa 30-luvulla on BoxRecissä merkintää, mutta saattaapa niiden merkintöjen takana olla yhtä hyvin kokonaan eri ihmiset. Nyberg osuisi nimensä puolesta Kanadassa 1938-50 otelleeseen George Nyberg nimiseen herraan. Pihlajamäestä en osaa yhtään mitään arvailla.

Vieläpä on pari nimeä, joihin mä oon eri keinoilla törmännyt. Kerran sattumalta osui silmään BoxRecissä ottelutulos (11.9.1925 Kölnissä), jonka hävinnyt osapuoli oli merkitty suomalaiseksi. Nimi oli Oscar Sierk. Huomasin netistä, että Sierkin kauppiassuku vaikutti toissavuosisadalla Helsingissä ja vissiin Turussakin, joten saattaisi kyseessä olla suomalainenkin kundi, vaikka toki se sukunimi on ottelumaassa Saksassa ollut paljon yleisempi.

Joku päivä sitten, kun tarinoin Elias Okkosen matsin yhteyteen Hannes Hakkaraisesta, ja tarkistelin netistä mitä hänen nimellään löytyi, niin törmäsin Hesarin arkistoissa lehtijuttuun (3.4.1950), jonka aiheena on Suomen siihenastiset ammattilaiset. Siinä mainitaan ensimmäisinä suomalaisina ammattilaisina Hakkarainen, Hellströn ja John Hoffman. Ite en mitään moisesta Hoffmanista tiedä. Juttu mainitsee, että hän "otteli kaikki ottelunsa Amerikassa, ennen kuin Suomessa oli edes liittoa" (eli ennen 1935).

Jos kellään sattuu olemaan nyt tai myöhemmin mitään tarinaa näihin miehiin tai muihin vastaavanmoisiin liittyen, niin laittakeehan tänne…
1 x
Vastaa Viestiin