Ainoastaan Kehä kolmosen sisällä nyrkkeillään - muun suomen voisi polttaa

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Vastaa Viestiin
pOKE
Prospect
Prospect

06.06.2018 15:59

Mää oon Marisen kanssa kyl samaa mieltä siinä, että pikkuiltoja ja -toimijoita tarvitaan
1 x
49% Motherfucker, 51% Son of a Bitch
Andy
New Kid on the Block
Viesti:

06.06.2018 16:04

Onko sinulla Gago jotain konkreettisia ehdotuksia, miten Steel Ringin ja muiden pienempien toimijoiden tulisi menetellä, että ne palvelisivat lajia paremmin?
1 x
Yii
Brawler

12.06.2018 07:04

Gago The Best kirjoitti:
04.06.2018 15:32
Koko kehäkolmosen ulkopuolisen suomen voisi polttaa, kun on ammattinyrkkeilystä kyse. Siellä ei ole ollut kuin armottomia toopeja, hillittömiä blogijuttuja (Pirinen), BBU-vöitä (Lammi)
pOKE kirjoitti:
06.06.2018 15:59
Mää oon Marisen kanssa kyl samaa mieltä siinä, että pikkuiltoja ja -toimijoita tarvitaan
Mä olen ehdottomasti enemmän pOKE:n linjoilla tässä asiassa.

Toki mä ymmärrän monesti ne pointit, jotka monissa pienempien tallien iltoja ja toimintaa koskevissa kriittisessä kommenteissa on ollut mukana. Mä en missään nimessä ole sitä mieltä, ettei kritiikkiä sopis esittää, varsinkin jos kyse on enemmän asioiden toimivuuden, kuin henkilöjen kritisoinnista, ja etenkin, jos mukana on tarkoitus ja toive siitä, että ne asiat saataisiin onnistumaan paremmin jatkossa. Mä en itsekään ole omassa pienessä mielessäni toki nähnyt kaikkia Pirisen, Steelringin, Lammin, Carameliton, tai monen muunkaan toimijan ratkaisuja ollenkaan aina parhaina mahdollisina.

Silti tekee mieleni julistaa aiheeseen liittyen tällaista, ja siksi kaivoin esiin yhden vanhan oman kommenttini. Ite muistan hyvin, kun kirjoitin yhteen kommenttiin tänne foorumille 7 vuotta sitten, Haapojan siirtyessä P3:n riveihin, Pirisen Markusta näin:
Yii kirjoitti:
17.06.2011 13:31
… Ammattinyrkkeily on mulle sydämmen asia ja siksi mä tulen aina olemaan kiitollinen Markku Piriselle siitä miten hän edellisten vuosien aikana on ollut keulahahmona rakastamani lajin levittämisessä ympäri Suomea. Ennen Steel Ringin aloittamaa intoa rakentaa pienien iltojen voimalla ottelutapahtumia pienillekin paikkakunnille oli ammattinyrkkeily pitkän aikaa pääasiassa helsinkiläinen urheilumuoto. Tästä suuri kunnia ja päättymätön kiitollisuuteni Piriselle.
Mä oon edelleen hänelle asiasta kiitollinen. Ja mä kun olen ihanteiden ystävä nyrkkeilyyn liittyvissä asioissa, niin mä pidän yhä mahdollisena sitä, että ammattinyrkkeilyn lajikulttuuri Suomessa syvenee entisestään, ja johtaa siihen, että meillä on joskus vielä nykyistäkin enemmän ottelijoita, kilpailuja, ja yleisölle mielenkiintosia matseja. Laadukkaan ja laajamittaisen toiminnan ja lajikulttuurin yhtenä osana on juuri lajin olemassaolo muuallakin kuin pääkaupungissa.

Tuo kiitollisuus kappale Piriselle, ei ole pelkää sanahelinää, vaan Pirisen (ja monen muun pääkaupunkiseudun ulkopuolisen toimijan) vaikutus näkyy myös tilastollisesti asiaa katsellen.

Mä tein pienen tilaston tähän kuvaamaan sitä, mikä on lajin tilanne nyt, verrattuna tilanteeseen aikaisemmin, ja sen on tarkoitus peilata ei vain sitä miten elinvoimaisessa valossa mä haluun ammattinyrkkeilyn nykytilan ja kehityssuunnan Suomessa nähdä, vaan myös sitä miten suuri merkutys Pirisen ja Lammin kaltaisilla toimijoilla on siihen positiivisessa mielessä ollut.

Mä sain ite nähdä ensimmäiset ammattinyrkkeilyotteluni 80-luvulla, joten mä päätin ottaa tähän mun tilastooni alkukohdaksi vuoden 1980. Tässä Helsinki-sanalla tarkoitetaan koko pääkaupunkiseutua.

80-luvulla Suomessa järjestettiin 21 iltaa. Niistä 10 (48%) Helsigissä, 11 (52%) muualla. Keskimäärin 2,1 iltaa vuodessa ja niistä Helsingin ulkopuolella 1,1 iltaa vuodessa.
90-luvulla Suomessa järjestettiin 35 iltaa. Niistä 29 (83%) Helsigissä, 6 (17%) muualla. Keskimäärin 3,5 iltaa vuodessa ja niistä Helsingin ulkopuolella 0,6 iltaa vuodessa.
00-luvulla Suomessa järjestettiin 96 iltaa. Niistä 38 (40%) Helsigissä, 58 (60%) muualla. Keskimäärin 9,6 iltaa vuodessa ja niistä Helsingin ulkopuolella 5,8 iltaa vuodessa.
10-luvulla Suomessa on toistaiseksi 7,5 vuoden aikana järjestetty 140 iltaa. Niistä 34 (24%) Helsigissä, 106 (76%) muualla. Keskimäärin 18,7 iltaa vuodessa ja niistä Helsingin ulkopuolella 14,1 iltaa vuodessa.

Tapahtumamäärät ovat tänä aikana voimakkaasti kasvaneet, ja laji on nostettu esiin voimakkaasti myös Helsingin ulkopuolella. Molemmat asiat ovat lajille erittäin hyviä.

Kun otetaan vielä syyniin se ajankohta, kun mun tässä esiinnostama Steelring aloitti toimintansa, niin asian saa ilmaista näin:

Ennen vuotta 2003, jolloin Steelring alkoi järjestää tapahtumia, 23 vuoden aikana Suomessa järjestettiin 74 iltaa (keskimäärin 3,2 vuodessa). Niistä 52 iltaa (70%) Helsingissä (keskimäärin 2,3 vuodessa), ja 22 iltaa (30%) muualla (keskimäärin 1 vuodessa).

Steelringin aloitettua (ja tuotua lajiin intoa rakentaa pienien iltojen voimalla ottelutapahtumia pienillekin paikkakunnille) Suomessa on 15,5 vuoden aikana järjestetty 218 iltaa (keskimäärin 14,1 vuodessa). Niistä 59 iltaa (32%) Helsingissä (keskimäärin 3,8 vuodessa), ja 159 iltaa (73%) muualla (keskimäärin 10,3 vuodessa).

Eli ennen ”Steelringimäistä aikaa” iltoja oli 3 vuodessa. Siitä alkaen iltoja on ollut 14 vuodessa. Siinä on iso ero. Kuten siinäkin, että ennen illat jakaantuivat prosenteilla 70-30 Helsingin hyväksi, kun numerot on nyt päinvastoin 30-70 muun maan hyväksi.

Tapahtumien määrän lisäksi ottelijoiden määrä kiitää ennätyslukemissa nykyään. Mä tarkistin vanhasta kirjoituksestani, miten riemuitsin, kun toukokuusta 2008 toukokuuhun 2009 kehässä oli käynyt 24 suomalaista paidatonta. Vastaavaa ammattinyrkkeilijöiden määrää ei siihen mennessä oltu Suomessa koettu ikinä. Samalla aikavälillä nyt 9 vuotta myöhemmin viime vuoden toukokuusta tämän vuoden toukokuuhun kehässä on käynyt 40 suomalaista ammattilaista.

Tällainen tilanne ei mun mielestäni ole lainkaan synkkä, niin kuin jotkut ovat halunneet lajin kotimaisena tilana nyt nähdä, vaan tilanne on pikemminkin erittäin positiivinen. Tän positiivisen tilanteen yhtenä tärkeänä osatekijänä ovat ne pienemmät promoottorit, jotka ovat jäjestäneet (Steel Ringin viitoittamaa tietä) pienemmän budjetinkin tapahtumia muuallakin, kuin pääkaupunkiseudulla.

Vielä toisesta tässä esiin nostetusta promoottorista mieleni tekee kommentoida, vaikkapa vastaamalla näihin toisesta aiheesta leikattuihin kommentteihin:
jone kirjoitti:
27.05.2018 08:46
On toi Lammi kylla kunnon kusettaja,"Lahdessa isketaan kova nyrkkeily ilta"… mutta tarkein eli itse ottelut taytta pastaa
Varmasti näin jälkiviisaana voidaan sanoa, että Lahden illan taloudellisen (lipunmyynnin osalta) ja urheilullisen (kotijoukkueen menestyksen pääottelussa osalta ja halpojen ottelujen vastustajien kilpailukyvyn osalta) menestyksen ennakoinnissaan järjestäjä teki virhearvioita. Mä en silti näe, että kyseessä olis ollu mikään kusetus.

Mä uskon, että Lammi aidosti tarkoitti hankkia tapahtumaan 4 hyvää matsia. Se on Suomessa tottuttuun nähden hieno lähtöasetelma. 4 ensin julkistettua otteluparia Enbom-Lödi, Mentsikäinen-Kristinsson, Mattila-Faltin ja debytanttien Reimi-Hadadi olivat erittäin hyvä setti ja erinomainen pohja yleisöä innostavalle tapahtumalle. Mä uskon, että myytipuheet ”kovasta illasta” liittyivät tällaiseen vilpittömään uskomukseen.

Se, että nyt jälkikäteen saattaa vaikuttaa selvältä, ettei pääottelussa kotiottelija voinut pärjätä, ei poista sitä tosiasiaa, että ottelu todella oli etukäteen mielenkiintoinen - ei kusetus. Se, että Faltin-Mattila ja Faltin-Eklund matsit molemmat peruuntuivat, ei varmasti ollut suunniteltua - ei kusetusta. Se, että Eklund-Baba ja Rantanen-Belas olivat matchmakerilta niin räikeitä virhearvioita, että ne olisi pitänyt jättää monen nyrkkeilyn ystävän mielestä kortilta pois, voidaan ymmärtää kiireellä ja pienellä rahalla hätäisesti keksittyinä paikko-otteluina - ei kusetuksena.

Tapahtuma tarjosi tällaisenaankin silti vuoden ottelun Suomessa (Kristinsson-Mentsikäinen) ja vuoden tyrmäysken Suomessa (Kärkkäinen-Hegyes) ja kulttihahmoksi Suomen kehissä nousseen Tamas Lödin, vähintään yhtä ”ilkeenä” kuin aina ja vauhdikkaan debytanttien taiston (Reimi-Hadadi). Paljon parempaa pastaa, kuin mitä useinmiten on tarjolla.
RockyBalboa kirjoitti:
28.05.2018 02:59
Et rakkaudesta lajii noi kaikki sitä tekee ei rahan takia ainakaa.
Tästä nimenomaan on kyse. Markus Lammi on noin vuosikymmenen ajan ollut yksi lajin suurimpia voimahahmoja Suomessa. On täysin selvää, että Markus on tehnyt tuhansia tunteja tapahtumiensa ja nyrkkeilijöittensä eteen ja aivan varmasti ilman mitään rahallisia rikkauksia. Nyrkkeily on kova laji urheilijoille, ja se on sitä usein myös järjestäjille. Lammi ja hänen luotsaamansa Caramelito Promotions on myös yksi iso osa sitä tapahtumamäärien kohentumista ja maan laajuista aluevaltausta, jota mä tosssa ylempänä tilastoilla yritin osoittaa.

Koko tän pitkän kirjoituksen mä voisin nyrkkeilyfanina tiivistää näin: Kiitos Markus, ja kiitos Markku.
5 x
Markus
Journeyman

26.08.2018 11:24

Viime vuonna kaikkiaan 16 ammattilaistapahtumaa Suomessa, joista 26.8. mennessä 10.

Tänä vuonna tähän mennessä (26.8.) 6 tapahtumaa ja 1-2 tapahtumaa tiedossa tulevaksi, joista toinen on jo BoxRecissä, molemmat kokoluokaltaan pieniä ja mukana pääosin amatööriotteluita. Päästäänkö tänä vuonna 10 tapahtumaan? Tiukilla taitaa olla.

Suuri kysymys on, mistä löytyy uusia yksittäisten tapahtumien järjestäjiä; mielellään Savonlinnan Pekkosten kaltaisia vuosittain tapahtuman järjestäviä yrittäjiä/toimijoita.

1-2 suomalaista nyrkkeilijää lukuunottamatta uran eteenpäinvieminen tarvitsisi tilastoihin enemmänkin kuin sen 1-2 ottelua vuodessa ja tämän toteutumiseksi uskon pienten ravintolatapahtumien olevan pääosin seuraavien vuosien trendi, jos tapahtumia toivottaisiin olevan edes se kymmenkunta vuodessa.

Valitettavasti työmäärä niissäkin on sen verran iso, että mielellään niitä ei tee harrastuksena oman siviilityön päälle.

Mitä sitten vaatisi, että uusia innokkaita järjestäjiä löytyisi?

-uusia ammattilaisia (joilla löytyisi sitoutuneita taustavoimia tekemään iltojen eteen sitä (ainakin omasta mielestäni) ikävintä ja vaikeinta hommaa eli sponssimyyntiä

-nyrkkeilytoimittajia valtakunnan mediaan; pitämään ammattinyrkkeilyä esillä mediassa, kirjoittamaan kolumneja ja henkilökuvia, sitä kautta nyrkkeilijöistä tulee tutumpia yleisölle. Ja tässä tarkoitan muutakin kuin Jussi Koivulan perhetaustajutut, Sanna Turusen painonpudotus ja Eva/Niklas pariskunnan tekemiset, jotka on moneenkertaan jo luettu.

Olisi aika tuoda uutta näkökulmaa ja uusia kasvoja esiin: esim Oskari Metz (miksi nyrkkeily voitti thainyrkkeilyn), Mikael Nissi (kultasormi Salon nyrkkeilyiltojen takana), Lotta Loikkanen ja Pirkka Suksi (miksi naiselle kaksoislisenssi on sallittu, kun miehelle ei)... Ja paljon muita tarinoita.

Ymmärrän tietyllä tapaa Mikko Marttisen kannan, että Ilta-Sanomat kirjoittaa vain yleisöä kiinnostavista jutuista ja henkilöistä. Tämä puolestaan nostaa nyrkkeilijän esillenousukynnyksen todella korkealle... Ja ei tuo Marttisen ilmoittama linjauskaan taida olla kovin aukoton, sillä itse en huomannut IS:n kirjoittavan netissä/printissä mitään tuosta F4L sotkusta, missä Wahlström on ilmeisesti kärsijänä. Vielä ihmeellisemmäksi asia tulee, kun sotkussa kuitenkin mukana Marttisen hovitietolähde.

-Nykyisiä ammattinyrkkeilytoimijoita yhteisen pöydän ääreen miettimään edes jotain yhteistyömahdollisuuksia. Tosin toisen itsemurhan toivomisesta on pitkä matka yhteistyöhön, toki takkeja on osattu kääntää ennenkin ja huomattavasti isommissakin ympyröissä. Vuoropuheluun olisi varmasti hyvä myös saada Suomen Ammattinyrkkeilyliitto ja myös sen toimintaan mukaan tuoretta näkemystä.

Monesti kokemus ja tuore veri on hyvä yhdistelmä, kun pyritään edes pikku hiljaa asioita kehittämään, sillä vanhatparrat ja muut pitkään toimineet näkevät asiat usein varsin putkinäköisesti ja sokeasti omasta katsantokannastaan (pätee hyvin myös minuun).

-Joskus kehittelin mielessäni kausikorttityyppistä lippuideaa tapahtumiin, mutta en osannut viedä ajatusleikkiä järkevällä tavalla maaliin. Osaisiko joku muu tai osaisiko heittää ilmoille jotain muita ideoita suomalaisen ammattinyrkkeilyn kehittämiseksi?
1 x
Markus
Journeyman

26.08.2018 11:37

Se vielä jatkona, että yksi voitto ykköskorin ottelijalta isossa ottelussa voisi muuttaa tilanteen joksikin aikaa. Esim jos Tatli nousisi uudelleen MM-otteluun ja yllättäisi voitolla, tai jos Helenius matkustaisi ulkomaille ja yllättäisi tyrmäyksellä.
0 x
Vastaa Viestiin