Dayron Lester

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Vastaa Viestiin
Ankardo
Brawler

19.06.2019 00:34

No aika herkästi täällä nyt punaista jaetaan!

Samalla periaatteella puolet sakista saisi paiskata pellolle. Tappion hetkellä pientä katkeruutta ilmassa, omalla nimellä höpöttelee, niin tokko tuo nyt niin vaarallista olisi.

Kalle on ehdottomasti hyvä lisä foorumille kyllä täyspäiset osaa jättää pahimmat lapsukset omaan arvoonsa. Pitää olla melkonen uuvatti, että niistä lähtee itse ottamaan kierroksia.

Ei nyt kuulunut ketjuun, mutta tuo banni oli virhe ja piste!
2 x
pOKE
Prospect
Prospect

19.06.2019 08:48

No joo, melko drastinen rangaistus tuo "elinikäinen". Sinänsä aivantäyttäpaskaa noi Meroseen liittyvät solvaukset.... mutta toisaalta pelkkien pisteiden kautta mietittynä (en ole nähnyt matsia) puoleen ja toiseen liittyvät mietinnät lienevät perusteltuja.

Tanskalainen tuomari saa Lesterin 4 erän turvin voittajaksi, sen sijaan ilmeisesti ruotsalainen näkee kotikehän miehen selvästi voittajaksi ja Meronen myös kallistuu yhden erän turvin kotikehän miehen voiton kannalle....toi aiemmin siteerattu lehti sai matsin tasan....eli pisteytyksen kautta ensinnäkin ilmeisen tasainen matsi ja toisekseen erät on tainneet olla sellaisia, että ne on voinut perustellusti laittaa jommalle kummalle.

Valmentajien ja ottelijoiden ylilyöntejä tuomioista näkee ja kuulee ja arvostelulajissa ne tietyllä tavalla kuuluu kuvioon.... näin ollen mäkin pyytäisin että Kallein banni kohtuullistettaisiin esim. 1 kk pituiseksi.

PS. Onko jollain videota tästä matsista
2 x
49% Motherfucker, 51% Son of a Bitch
Murikka
Journeyman

19.06.2019 10:01

Lesterin ura taitaa olla lopuillaan. Ei oikein pärjää kenellekään, SM-tasoa. Voitto Räsäsestä jää uran huippuhetkeksi. Ei siinä, eihän räsästäkään ihan kaikki pysty voittamaan mutta lupailujen ja puheiden ollessa mitä on, niin pettymyksen maku jää.

Sen verran vielä tästä Lesterin valmentajasta että ihan oikea ratkaisu. Kalle ei keskustele aiheesta ikinä, valittaa, haukkuu muita ja vastaa vain "huuteluihin" muttei ikinä asiallisiin kommentteihin. Aina kun Kalle palaa foorumille se vetää muitakin mukaan siihen typerään lällättelyyn. Lapsen tasolla koko mies, aina uudestaan ja uudestaan sortuu samaan sonnan jauhantaan ja uhriutuu kun saa bännit. En jää kaipaamaan.
0 x
tuomorissanen
New Kid on the Block

19.06.2019 10:57

Valitettavasti tämän foorumin suurin yksittäinen mielenkiinnon ylläpitäjä on Karl Helenius. Jos Kalle on nyt saanut sen permanent bannin, niin tämä keskustelualusta tulee taantumaan aivan nollaan. Viimeksi kun kritisoin tätä,niin moderaattori vain poisti viestini. Sekin on sääli, että täällä ei saa kritisoida oikealla nimellään, mutta nimimerkin takaa saa huutaa niin paljon kuin haluaa...
1 x
Yii
Brawler

21.06.2019 15:21

pOKE kirjoitti:
Sinänsä aivantäyttäpaskaa noi Meroseen liittyvät solvaukset.... mutta toisaalta pelkkien pisteiden kautta mietittynä (en ole nähnyt matsia) puoleen ja toiseen liittyvät mietinnät lienevät perusteltuja... toi aiemmin siteerattu lehti sai matsin tasan....eli pisteytyksen kautta ensinnäkin ilmeisen tasainen matsi ja toisekseen erät on tainneet olla sellaisia, että ne on voinut perustellusti laittaa jommalle kummalle.
Niin näkyy tosiaan olleen paikalla olleiden toimittajien mielipiteenä, että matsi olisi voinut mennä kummalle tahansa. Sen sanoi näemmä niin tapahtumaa sponsoroineen lehden Extra Bladetin Anders Funder, kuin pohjoismaisesta nyrkkeilystä kirjoittavien toimittajien joukossa se tunnetuin nimi Pär-Åke Personkin. Englannin kielellä hän kirjoitti nettiin pistetuomiosta näin:
Per-Åke Persson www.boxingscene.com -nettisivulla kirjoitti: Jeppe Morell stepped in class as he took on Finland-based Cuban Dayron Lester… It was close all the way and both were on the floor but overall Morell´s workrate won it for him while Lester spent too much time posing in-between showing off his superior boxing skills… I had it 95-93 Morell... It was as seen a difficult fight to score with many close rounds and Morell´s workrate vs Lester´s skills...
Mä näin ottelun ja voisin tänne jakaa mun mielipiteet matsin pisteytyksetä, tuomareiden onnistumisesta ja vaikkapa oikein pientä round-by-round raporttiakin matsista, siltä varalta, että semmoinen jotakuta kiinnostaa näin viikon viiveellä.

Ensinnä ottelun pisteytyksen mä näin niin, että molemmat miehet ottivat kolme selvää erävoittoa. Molemmat ottivat yhden niistä 10-8 erolla siinä erässä, jossa onnistuivat lyömään vastustajansa lattiaan. Ne loput neljä erää mä näin sellaisina, joissa olisin ymmärtänyt mielipiteen kumman tahansa miehen erävoitosta. Ite merikitsin kolme niistä Lesterille ja yhden Morellille. Mun kortissani loppupisteet lukivat 95-93 Lesterin hyväksi. Mun mielestäni ymmärrettävän rajoihin mahtui kaikki loppupisteet kumman tahansa miehen 96-92 voiton välimaastossa.

Kysymykseen siitä, kumpi mun mielestäni ansaitsi voittaa mä olisin niukimmalla mahdollisella erolla vastauksessani kallistunut Lesterin puoleen. Selvää oli kuitenkin samalla myös se, ettei kumpikaan mies onnistunut näyttämään kiistattoman selvästi vastutajalleen, yleisölleen tai tuomareilleen, olleensa ottelussa se parempi.

Mitä Dayronin valmentajan kommentteihin tuomiosta tulee, niin kyseessä ei todellakaan ollut mikän oikeusmurha, eikä edes huono tuomio. Kyseessä oli valmentajan ylidramaattinen ja perusteeton mielensäpahoittaminen.

Ja niin kuin pOKE totesi, valmentajan julki latelemat syytökset kuvastavat todella räikeää harkintakyvyn puutetta. Olisi valtavan typerää syyttää tuomaria lahjonnasta, sellaisessakin tapauksessa, jossa tuomari on epäonnistunut, ja nythän kyse ei ollut Merosen kohdalla edes mistään epäonnistumisesta.
0 x
Yii
Brawler

21.06.2019 15:35

Tässä pientä erä-erältä kertomusta tapahtumista, tosin mä huomaan nyt, etten mä taida saada enää selvää ihan kaikista kynällä paperille raapustamistani ”muistiin” panoista:

1. erä 10-9 Lester - niukka erävoitto (erävoitto kummalle tahansa olisi ollut ymmärrettävä näkemys)

Lester oli hyvin säästeliäs hyökkäystekemisessään, mutta iski erän parhaat osumat - kaksi hyvää oikean suoran osumaa ja niiden turvin nappasi niukan erävoiton mun silmissä. Niistä osumista ensimmäisen Morell kuittasi heti vasemmalla koukulla vasenkätisestä otteluasennostaan, mutta jälkimmäinen jäi vaille vastausta. Noilla osumilla Lester nosti itsensä edelle ohi Morellin niukan aktiivisuusedun ja alun selvän tilannevoiton, jossa Morell ajoi Dayronin kahdella suoralla köysiin.

2. erä 10-9 Lester - niukka erävoitto (erävoitto kummalle tahansa olisi ollut ymmärrettävä näkemys)

Molemmat ottelivat korostuneen säästeliäällä tempolla. Mä arvasin, että kumpikaan ei oikein luota siihen, miten jaksaa 10 erän matkan. Dayronilla ajoittain kauniin rento väistö-vastaisku otteluilme. Tunnelma on se, että Lesterillä olisi etu myös iskuvoimassa (oikeella suoralla), sekä käsien ja jalkojen nopeudessa. Hyökkäysmenestys silti about tasan. Kumpikaan ei tehnyt läheskään tarpeeksi voidakseen väittää voittaneensa erät 1 ja 2.

3. erä 10-9 Lester - selvä erävoitto (erävoittoa ei mun mielestäni voinut nähdä toisin)

Lester kävi pistämässä ainoat kunnon osumat erässä, jossa Morell osui lähinnä tilanteissa, joissa itsekin sitoi. Kummallakaan ei lähiottelussa mitään annettavaa. Lähellä sidotaan ja odotetaan tuomaria väliin/apuun. Dayronin menestys tuli oikealla suoralla kaukaa. Vaikka hänenkin osumamäärä vähäinen, erä ehdotomasti kirjattava Lesterille.

4. erä 10-8 Morell - selvä erävoitto + lattiaanlyönti

Morell ymmärsi, että hänen on lisättävä työmäärää. Tähän asti hänkin todennäköisesti aristellut 10-eräistä ja säätellyt pattereita. Tähän asti Dayronin oikea suora ollut selvästi hänen ja matsin paras lyönti. Nyt se alkoi toimia häntä itseään vastaan. Morell tiesi Lesterin lyövän sen oikean ja pyrki odottamaan sen pois ja nappaamaan tilannevoitot sen jäätyä vajaaks. Dayron toimi niin kuin muita iskuja ei olis ollutkaan ja lähti lyömään oikeaa liian kaukaa ja kaatui sisään sen perässä, ja sisällä nappas heti syliks. Morell löi tähän Lesterin toistuvaan yritykseen southpaw vasemman koukun tai takimmaisen suoran vastaan Lesterin lentäessä oikeansa persässä lähelle. Silloin kun ei niillä osunut vastaan Morell osui, kun Lester sitoi.

Yhden kerran Lesterin syöksyessä oikeensa perässä sisään osuivat päät yhteen. Dayron otti itselleen hieman aikalisää, ja tilanteessa ruotsalaiskehätuomari Höök oli kovin kiltti, kun salli tämän itse aiheutetun päiden kolinan jälkeen otetun itse ilmoitetun aikalisän Lesterille.

Dayron haki erän kääntämistä lopussa yhä innokkaammalla oikealla suoralla, johon Morell löi vasemman koukun vastaan. Se osu paremmin kohdalleen, kuin Lesterin oikea ja Dayron lävähti levyksi selälleen lattiaan. Lester oli pystyssä jo ennen viittä. Kun ottelu jatkui, nappasi Lester tiukasti kahdella kädellä syliksi ja sen vajaan 10 sekuntia, jonka erää oli jäljellä Morell mätki koukkuja korvalle Lesterin sitoessa.

5. erä 10-9 Morell - niukka erävoitto (erävoitto kummalle tahansa olisi ollut ymmärrettävä näkemys)

Lester jatkoi oikeaan suoraansa perustuvaa yksipuolista hyökkäystään ja suoran perässä päätyi usein iholle ja sitomaan. Näytti, että Morell pärjää jo sen kuvion kanssa liiankin hyvin. Kerran Lester heitti vasemman jabin nasevasti tanskalaiseen nenään ja mä toivoin häneltä lisää jabin käyttöä. Erä oli menossa Morellille, kunnes erän aivan lopussa Lester osui kahdessa peräkkäisessä tilanteessa taas sillä crossillaan. Ne olivat erän parhaat osumat ja pienensivät Morellin erävoiton niukaksi.

6. erä 10-8 Lester - selvä erävoitto + lattiaanlyönti

Mä pidin Lesterin tekemistä liian yksipuolisena, muistelin miten alemman tason vastustajien kanssa Suomessa hän oli näyttänyt että hänellä olis tarjota muutakin, kuin oikeen käden suoran heittäminen. Mä toivoin, että näkeväni hänen joskus Suomessa näyttämiään iskusarjoja vartaloon tai edes jonkin moista iskemistä lähitilanteessa, joissa Dayron nyt tarjosi vain sidontaa. Mä toivoin, että hän olis koittanut sitä oikeaansa kaukaa välillä myös vartaloon. Mä toivoin, että hän käyttäisi aktiivisemmin jabia. Lähiottelun osalta mä ymmärsin Gevor-ottelussa, ettei Dayron mielellään uskaltanut antaa sen konkarin rouhia lähitilanteissa, mutta Morell vaikutti itsekin niin vähäiseltä lähiotteluosaajalta, että mä kuvittelin Dayronin tässä seurassa uskaltautuvan yrittämään muutakin kuin sitä sitomista lähellä.

Morell lisäsi välillä liikettä kiertämällä kaukana vasemmalle, minkä oli tarkoitus saada Dayron lyömään sitä oikeaansa liian kaukaa ja liian aikaisin. Tämä näytti toimivan, vaikka kovin vähäisä oli myös Morellin iskeminen. Lisäksi hän salli Dayronin lähisitomisen toimia, kun osallistui niihin sidontoihin itsekin. Hänen kannaltaan tässä tilanteessa olisi varmasti kannattanut pyrkiä hakemaan osumia Lesterin sitoessa. Tämä olisi kohtuullisella varmuudella saanut tuomarin jossain vaiheessa kyllästymään siihen yksipuoliseen sitomiseen.

Ihan erän lopussa jälleen Lester onnistu kahdessa peräkkäisessä tilanteessa oikean suoransa kanssa. Nyt ne eivät olleet liian kaukaa heitettyjä, vaan lyhempiä erittäin tyylikkäästi ajoitettuja askel taakse ja vastaan -versioita, Morellin astuessa oman iskunsa kanssa eteenpäin. Jälkimmäinen näistä kahdesta kumosi Morellin luvunlaskuun. Hän nousi huojuvin jaloin, mutte erää oli vain pari sekunttia jäljellä, eikä Dayron ehtinyt enää lyödä.

7. erä 10-9 Lester - selvä erävoitto (erävoittoa ei mun mielestäni voinut nähdä toisin)

Lester aloitti erän etujalalla ja sellaisella itsevarmuudella, jota olisi mun mielestä kaivattu häneltä alusta asti. Sen asenteen myötä hän löi välillä useamman lyönnin kerrallaan, ja välillä lähellä pyrki sitomisen sijaan lyömään, pudottaen myös koukkua vartaloon. Erä oli selvästi Dayronin vaikka mun mielestäni erän paras osuma tuli vikalla 30 sekunnilla vastustajalle, kun Morell pääsi osumaan kerran hyvin koukulla vastaan. Ja tais saada vielä kellolla yhen southpaw vasemman suoransa osumaan yleisön häntä äänekkäästi kannustaessa.

8. erä 10-9 Morell - selvä erävoitto (erävoittoa ei mun mielestäni voinut nähdä toisin)

Edellisen erän aloittanut Dayronin dominantti asenne jäi nyt piippuun. En ymmärtänyt miksi. Oliko syynä ne edellisen erän lopun kaksi takakäden osumaa Morellilta, vai olisiko peräti kulmassa häntä jostain syystä toppuuteltu, jos valmentaja luuli pistejohtoa varmaksi ja leveäksi, vai pelkäsikö, ettei kunto sallisi kovempaa kyytiä, vai vajosiko Dayron vain tottumustaan takaisin passiiviseen rooliinsa. Kärjistäen voisi väittää, että pisteytyksen valossa passiivisuus on toimiva taktiikka vain silloin, kun et millään muulla taktiikalla pystyisi vastustajallesi pärjäämään.

Tämän huomatessaan oli samalla Morellita hyvä taktiikka pitää itsensä jaloilla kaukana ja liikkua vasemmalle, samalla imien Dayronilta sitä hänen suosimaa oikea suora liian kaukaa juttua, joka tässä vaiheessa vaikutti olevan tanskalaisella hallussa. Melkein aina Lesterin lyönnin jäädessä vajaaksi Morell vastasi siihen omalla vasemmalla vartaloon. Tätä rytmiään hän sekoitti välillä jäämällä hakemaan oikeaa jabia vartaloon, jottei ollut aina astumassa samaan suuntaan.

Tää oli ottelussa se vaihe, kun Lesterin olis pitänyt osoittaa Morellille, dumareille ja itselleen, että erä kuuluu mulle ja matsi kuuluu mulle. Mun oma mielipide oli, että tämä oli se voiton ratkaissut taktinen virhe, se hetki kun Dayron luopui voitosta.

9. erä 10-9 Morell - selvä erävoitto (erävoittoa ei mun mielestäni voinut nähdä toisin)

Morell tiesi jo tässä vaiheessa, ettei halunnut rynniä eteenpäin, eikä olis pärjännyt Dayronille, jos olis tarjonnu hänelle parempia paikkoja iskeä oikeallaan vastaan. Morell otteli kaukana järkevästi ja ansaitsi selkeän erävoiton vasemman käden vasta-iskuillaan, joista useampi oli suunnattu kylkeen. Kysymys kuuluu, miksi Dayron suostui tähän? Tässäkin erässä olis tarvittu sitä voitontahtoa. Erän näyttävin osuma oli silti Lesterin, kun hän osoitti kerran kaivattua variointia lyömällä sen oikeansa laajakaarisena koukkuna ja yllättäen sillä Morellin.

10. erä 10-9 Lester - niukka erävoitto (erävoitto kummalle tahansa olisi ollut ymmärrettävä näkemys)

Viiminen erä ei noussut ottelun huipentumaksi, vaan ennemminkin sen symboliksi ettei kukaan varsinaisesti onnistunut nousemaan ottelun voittajaksi ja onnistunut osoittamaan paremmuuttaan. Nähtiin paljon sitomista ja yksittäisiä torjuttuja hyökkäyksiä, joita kumpikaan ei koittanut jatkaa. Äijät oli ymmärrettävästi väsyneitä. Dayronin puolesta positiivista oli, että mun nähdäkseni yritti kerran sitä, mikä oli tuonut edellisen erän näyttävän osuman ja kerran pari valitsi lähellä muuta, kuin sitomisen. Tämä oli toki kovin vähän, mutta kaikkiaan Lester ansaitsi erän ehkä hieman enemmän, kuin Morell, joka jotenkin vaikutti odottavan ottelun loppumista kolme minuuttia liian aikaisin.

Ottelu oli oikein hyvä ja värikäs kilpailu tällä PM-tasolla.

Missään tapauksessa kumpikaan ei nostanut tasoaan niin, että heidän mahdollisuuksiinsa kilpailla voitosta EM-tasolla, saatika maailman kärkipään eurooppalaisten (Kovalev, Gvozdyk, Beterbiev, Bivol), tai edes pohjoismaiden parhaiden (Badou Jack, Sven Fornling) kanssa voisi pitää erityisen realistisina. Yhtä turhaa olisi mun mielestäni laittaa itseään sinne kärkikastiin potentiaalisesti tyrkyllä olevien miesten maalitauluksi, niin kuin muistaakseni Lesterin kohdalla oli joskus suunnitteilla nimien Buatsi ja Yarde kanssa.

Se ei silti tarkoita, että Dayron olisi ansainnut osakseen kommentteja tyyliin, että ”taso on mitattu > ei riitä > hanskat naulaan”. Mä ite näkisin Lesterin mielelläni vaikka kuinkakin monta kertaa uudestaan koittamassa nostaa ja mitata sitä tasoaan, ja nimenomaan otteluissa suunnilleen tällä tasolla, jolla on tänä vuonna kilpaillut, jos vain sellaisia onnistuisi jatkossakin saamaan. Liian helpossa ja liian vaikeassa seurassa ottelut ovat mun silmään toki katsojalle aika turhia ja Dayronille itselleenkin varmaan vain palkkionhakureissuja.

Dayron on tällä hetkellä selvästi Suomen paras sekä tässä raskaassa keskisarjassa, että myös alemmassa raskaassa sarjassa. Miksi häntä pitäisi vaatia lopettamaan? Josko hänen valmentajansa puheet maailmanluokasta ovatkin olleet ylimitoitettuja, tai muuten ärtymystä/ihmetystä herättäviä, ei siitä voi kai Dayronia tuomita.

Lester esitti osittain tosi hyviä otteita sekä nyt Tanskassa, että talvella Saksassa. Molemmilla kerroilla voittokaan ei ollut kaukana. Parannettavaa jäi tietysti myös rutkasti (kuten mun mielestä päällimmäisinä iskujen tarkkuus, lähiottelusitominen, voittajan asenne, uskallus luottaa väistöihin ja silmään lyödä vastaan, uskallus luottaa kuntoon). Niistä useimmat vaikuttavat asioilta, joita olisi mahdollisuus hioa ottelemalla lisää tai saamalla tasokasata sparria ja tietysi pitäisi myös tahtoa parantaa niitä.

Mä uskon, että jos motivaatiota riittää parantaa omaa tekemistään, on kaikki tällaiset Morell -matsit käännettävissä voitoiksi tuomarienkin korteilla. Sellainenkin olisi suomalaisittain hyvää tasoa se.
1 x
Yii
Brawler

21.06.2019 15:36

pOKE kirjoitti:
PS. Onko jollain videota tästä matsista
Tästä linkistä näkee minikoosteen illasta, jossa on mukana noin viiden sekunnin pätkä Morell-Lester ottelusta, siitä kohtaa, jossa Dayron pyllähtää kanveesille:

https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... em/7674713

Todennäköisesti Ekstra Bladetin nettisivulta (ekstrabladet.dk) voi vielä nähdä myös lähetyksen koko illasta. Se toimii kai samaan tapaan kuin IS-TV Suomessa, eli pienellä kuukausmaksulla saa näkyviin nyrkkeilylähetyksen ja muuta tanskankielistä viihdesisältöä.
0 x
Yii
Brawler

21.06.2019 15:48

Kallehelenius911 kirjoitti:
17.06.2019 16:01
En osaa sanoa jaksanko enään näitä mätiä tuomioita koska Olen surullinen nyrkkeilijöitten puolesta, ammattinyrkkeilyssä on toimijoita jotka pitäisi istua linnassa… En tiedä Merosen motiivit olivat, Oliko maksettu tai pelkäsikö ettei kutsuta enään ulkomaille ja sehän meidän poikia motivoi laittamaan plussapisteitä kotiottelijalle. Onhan Tanskassa hyviä Thai hieroma paikkoja…
Yleisellä tasolla intouduin vielä kommentoimaan noita Kallen kommentteja. En arvostele Kallea, enkä Dayronia, joiden tekemää työtä ja joiden omistautumista tekemiselleen mä tottakai arvostan.

Tuollaiset puheet ovat mun silmissä oikeastaan surullista luettavaa. Surullista kummassakin tapauksessa - sekä siinä, että ottelussa olisi todella ollut surkeita tai peräti puolueellisia tuomareita (mistä siis tässä matsissa ei ollut kyse), että myöskin siinä tapauksessa, että vika ei lopulta ollutkaan tuomareissa.

Jos kyseessä on ollut tuomarien osaamattomuus tai vilpillisyys, on tilanne tietysti ollut surullinen, sillä jokainen nyrkkeilijä (joukkueineen) ansaitsee täyden kunnioituksen, myös puolueettoman ja ammattitaitoisen tuomaroinnin muodossa, hänen lajinsa ja menestyksensä eteen antamilleen uhrauksille.

Jos kyseessä on ollut jotain muuta, kuin surkea tai epäpätevä tuomio, on moisten kommenttien kuuleminen valmentajalta tai ottelijalta siinäkin tapauksessa melkein yhtä surullista. Jos valmentaja (tai nyrkkeilijä) ei pysty ymmärtämään niitä oman miehensä tekemiseen ja vastustajan tekemiseen perustuneita syitä, miksi ottelun erävoitot eivät kirjautuneet kussakin erässä sen oman tekemisen perusteella itselle, varmistuu tällöin sitä myötä myös se, ettei hänen suojattinsa jatkossakaan pääse kehittämään niitä asioita, joista menestys tällä kertaa jäi vajaaksi. Sekin on siis mun silmissä surullista kuultavaa, jos valmentaja (tai nyrkkeilijä) ei tajua, eikä halua oppia ymmärtämään, miten eriä voitetaan.

Kotijoukkueen tahallisesta ja tahattomasta suosimisesta tuomarien pistekorteilla oon joskus ennen ite innostunut tänne näpyttelemään omia ajatuksiani (viewtopic.php?p=168555#p168555 + viewtopic.php?p=177550#p177550), eikä tosiaan ole mikään ennen kuulumaton uutinen, että arvostelutuomarit voivat epäonnistua ja epäonnistuessaan tekevät niin useammin juuri kotijoukkueen nyrkkeilijän hyväksi, kuin hänen vastustajansa hyväksi. Silti useinmiten huonoista tuomioista valittamisen taustalla (muuallakin kuin Suomessa) vaikuttaisi olevan enemmänkin se, ettei valittajan taholla ymmärretä (tai joissain tilanteissa esiinnytään niin kuin ei ymmärrettäisi, koska ei haluta julkisesti myöntää tosiasioita) mitkä ovat ne asiat, jotka sääntöjenkin mukaan johtavat, tai saattavat johtaa, erävoittoon tuomarien korteilla.

Lojaalisuus on omaa miestä kohtaan on tietysti ok. Niin on ymmärrettävää sekin, että kerrotaan Suomessa kavereille ja kannattajille, vaikka tiedotusvälineidenkin kautta, asioista itselle suotuisa versio. Mutta jos itselle ei osata myöntää, että itsellä olisi ollut mahdollista tehdä jotain toisella tavalla ja niin, että olisi itse päätynyt useammin erävoittajaksi tuomarien korteilla; jos asia jää vain tuomiosta valittamisen tasolle; jos salilla ei muuteta mitään; jos seuraavissakin matseissa otellaan ihan samalla tavalla ja toivotaan ilman varsinaisia perusteita, että tällä kertaa se johtaisi itselle suotuisampiin tuomarinäkemyksiin, niin silloin on varmasti rehellisempää ja tähdellisempää ihmetellä omaa toimintaansa, kuin tuomarien.

Mä suomalaisen nyrkkeilyn ja nyrkkeilijöiden kannustajana en toivo, että löydettäisiin tuomareita, jotka olisivat arvostelussaan lähtökohtaisesti suomalaisten puolella (kansallisuutensa tai minkään muunkaan syyn takia), vaan mä toivon, että suomalaiset nyrkkeilijät löytäisivät kehässä keinoja, joilla ne tuomarien pistekortit käännetään omalle puolelle tuomarin kansallisuudesta riippumatta.

Tämä mun nähdäkseni vaatisi sellaista nöyrää suhtautumista vastustajalle menneisiin pistetuomioihin, jossa halutaan ymmärtää, miksi tuomari äänesti jossain erässä vastustajan tekemistä, eikä omaa - halua ymmärtää mitä olisi voinut tehdä toisin. Jos ei itse nyrkkeilijän tai sen valmentajan oma ymmärrys tahdo ylettää moista analysoimaan, niin silloin asian selvittämiseksi pitäisi yrittää nimenomaan kuunnella mieluiten niitä, jotka omasta mielestään sen ymmärstivät, eivätkä olleet väärätuomio-asiasta ja erävoiton perusteista siis tän nyrkkeilijän/valmentajan kanssa samaa mieltä.

Ensin pitää ymmärtää mitä tuomarit arvostivat merkitessään erävoittoja, jotta voisi osata ottaa sen huomioon harjoittelussaan ja kehässä seuraavalla kerralla. Ne samat asiat, joita on tottunut omalla kotisalillaan tai omassa amatööriseurassa pitämään erävoiton kannalta (ainoina) määräävinä tekijöinä, eivät välttämättä ole lainkaan ainoat kriteerit jonkun ulkolaisen arvostelutuomarin miettiessä ammattinyrkkeilyottelun erävoittajaa. Ja silloin, kun kyseessä on tämän kaltainen tilanne, jossa ottelija ja/tai valmentaja olettivat tuomarin ajattelevan, niin kuin omalla kotisalilla ajatellaan, on kyseessä (syynä tappioon ja siihen ettei tulosta ymmärretä) ennemminkin kyseisen nyrkkeilijän ja/tai valmentajan riittämätön lajituntemus, kuin kyseisen tuomarin huonous tai ammattitaidottomuus tai epärehellisyys tai rikollinen toiminta tai edes minkään muotoinen epäonnistuminen.

Asenne jota mä ite kaipaisin nyrkkeilijöiltä ja valmentajilta, olisi sen sijaan, että ottelu analysoidaan sanomalla ”oli huonot tuomarit”, se että matsi ruodittaisiin ajatuksella ”mä haluun ymmärtää mitä toi ajatteli, kun se laitto ton erän voiton mun vastustajalle”. Jälkimmäinen asenne ja toimintamalli sisältää siemenen parempaan menestykseen jatkossa. Huonot tuomarit -asenne ei vie ketään eteenpäin. Voi olla, että tuo mun kaipaama versio on nyt käytössä vaikkapa myös Porvoossa ja Tampereella. Sitä ei vain ehkä tuoda esiin julkisesti.

Yleisellä tasolla teki vielä loppuun mieli lisätä sellainenkin, että kun itse saat selvästi enemmän ja/tai selvästi tehokkaampia osumia, kuin vastustajasi, niin silloin voitat erän myös tuomarien korteilla, siitä riippumatta missä kehä sijaitsee. Tämä on kuitenkin aika pitkälti asian laita, vaikka kuinka puhutaan siitä, ettei vieraskehässä voisi voittaa. Vierailijan epäedullinen asema realisoituu lähinnä niissä erissä, joissa paremmuus on niukkaa, eikä aina toki niissäkään. Siksipä passiivinen ottelutaktiikka vieraskehässä on tuskin suomalaisille vieraskehään-voittamaan-lähtijöille se kaikkein suosituin valinta jatkossa.
2 x
Marcello Salas
Journeyman

12.08.2019 19:18

Minun mielestäni Dayron Lesterin ongelma nopeasti ajateltuna, amatööriaikojen "pakettinyrkkeilystä" lyödään hyvästä tasapainosta hyvin suojaten painavasti, käytetään etummaista. Ammattinyrkkeilyuran alussa näkyi taitavaa nyrkkeilyä ja näkyi viitteitä nopeudesta ja räjähtävyydestä, paketti pysyy kasassa., tätä nähtiin myös Räsästä vastaan 2018. ajoittain.
Se on vaihtunut avonaiseen tyyliin, joka ei Lesterille mielestäni sovellu, vaikka on kuubalaisen nyrkkeilykoulun kasvatti, niin taidot eivät riitä tähän "avonaiseen" ottelutyyliin, etukäsi alhaalla ja oikea käsikin missä sattuu ja odotetaan vastustajan virheitä, että päästään rokottamaan vastaiskuilla. Tulee omaan kuuppaan ja palkeisiin niin paljon turhia osumia, kun otellaan kädet alhaalla
Amatöörimatsissa Dayronin "tanssahteli" ja käytti kehää, liikkui paremmin. Nyt odotellaan, ei Dayron ole omaksunut tätä avonaista tyyliä, sitten paukkuu, kun vastustaja tulee iholle tai tulee nopea vasen-oikea suora ja vasen sivari perään tai oikea-vasen-oikea. Heti ottelun alussa Dayron oli Morellin kanssa vaikeuksissa.

Saattaisi vanhalla amatööriaikojen tyylillä, tulla huomattavan paljon parempia tuloksia. "Jeppejen" kanssa on vaikeuksissa, kun ei taidot riitä tähän nykyiseen tyyliin. Kädet alhaalla ja suojaus ei ole kunnossa, niin sitten palkeista paukkuu' tai alhaalla olevan etukäden tai takakäden yli tulee vihainen koukku tai suora. Ei taida riittää Dayronin taidot riittää tähän "liian avonaiseen" Ali tai Hayemaker-tyyliin, yhistettynä nopeuteen. Liikaa vedetty punttia, vääränlainen voimaharjoittelu, nopeus ja räjähtävyys iskuista puuttuu, jotenkin tuntuu, että on treenautettu pilalle ja treenataan puolivaloilla.
Minusta dayronin pitäisi palata vanhaan tyyliin ja pistää kroppa niin hyvin kondikseen, että vasen pysyy vaikka 12 erää suojauksessa edessä, ja etukädellä voi blokata iskuja, jabi toimii ja oikea lepää leuan suojana, tai sitten vasenta voi roikottaa välillä alhaalla, josta tökkii nopeata jabia, testaa vastustajan suojausta, hakee etäisyyttä ja oikea lepää leuan suojana, josta sitten vedetään vihaisia oikean käden iskuja perään ja sen jälkeen vasenta sivaria jatkona. Perusnyrkkeilyä, vasen-oikea suora ja sivari perään. Vasenkätistä vastustajaa vastaan tietty eri lailla otellaan.
Aika hyvin Dayron haki amatöörimatsissa myös vasenta koukkua ja oikea perään. Amatööriaikojen Dayronin liike oli huomattavasti paljon parempaa, toki kuntokin pitää ammattikehissä kestää 12 erää liikkua. Mielestäni nykyisen Dayron on helppo ajaa kiinni ja sen näkee Morell-matsista.
Ja taitaa Dayronilla motivaatiovaikeuksia treenaamiseen, energia ja aika menee "näyttävien kehääntulojen suunnitteluun ja toteutukseen. On ollut ambulanssikuski, joulupukki, isoäiti ja seuraavaksi ehkä Taika-Jim/Mandrake, silinterihattu ja viitta tai Roy Jonesin käyttämä smokki. Jos 75 % teholla harjoittelee treeneissä ja päin helvettiä, niin näkyy kehässä. Mitä helvettiä dayronille on tapahtunut?? Mihin on kadonnut nopeus ja räjähtävyys, tilalle on tullut showmies/pelle.
https://www.is.fi/nyrkkeily/art-2000005259229.html

Jyri Kjäll treenasi amatöörinä 11-13 kertaa viikossa ja ammattikehissä oli lupaava, ekan erän tyrmäystappio Juan Carlos Candelolle vei uraa taaksepäin, tuosta noustiin, mutta sitten alkoi toisenlaiset ongelmat, Angelo Dundee ja Gary Trevetin managerisotkut ja "orjasopimukset nyrkkeilijöiden kanssa, nyrkkeilijöiden ja Kjällin suoranainen kusetus, oikean käden syämähampaan hajoaminen vei uran. Parempi manageri, eikä mikään kusettaja, niin Kjällistä olisi voinut tulla huipputekijä. Tekihän Kjäll kuitenkin uralle tulevista ongelmista huolimatta kelvollisen uran ammattikehissä. Dayron voisi ottaa mallia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jyr ... #gs.vx6xbk
https://boxrec.com/en/proboxer/26187

Pitäisi jonkun sanoa, palaappa Dayron perusasioiden äärelle ja pakettinyrkkeilyyn, niin tulosta tulee paremmin ja nostaa harjoittelun tason 100 %. Artikkelin mukaan Lester harjoittelee "riittävästi", ei kyllä kehäilmeessä näy. Taitaa olla enemmäkin kuntokaupan mainos. Osaa myös vastustajien hämmentämisen, jättäisi hämmentämisen kotiin ja riisipuuron tekoon. Kyllä myös valmennuksen pitää osata sanoa, että tämä "uusi" tyyli ei oikein lähde käyntiin ja treeneissä mennään puolivaloilla ja 75 % tehoilla. Mitä tosiaan dayronille on tapahtunut lyhyessä ajassa?? Tässä "kuntokaupan" artikkelissa puhutaan nyrkkeilyn "supertähdestä" ja "spekkaakkeleista" mitä järjestää punnitustilaisuuksissa ja kehään tuloista. Siis spektaakkeli on purilaisten syöminen punnitustilaisuudessa, tai nämä Lesterin kehääntulot. Minun mielestänä spektaakkeleita oli Chisoran ja Hayen nokittelut, olihan aika hauska, kun Fury ilmestyy lehdistötilaisuuteen batmannina. Sisältökoordinaattorin pitäisi vähän kiinnittää huomiota tuohon sisältöön, eikä kirjoittaa kaikenlaista tuubaa "supertähdestä", rupeaa asiakkaat kaikkoamaan.
https://www.kuntokauppa.fi/kuntoblogi/d ... n-ottelua/

0 x
Vastaa Viestiin