Mä en lainkaan tässä tarkoita kiusata tai dissata tän viestin kirjoittajaa. Mä kunnioitan sitä, että hän haluaa pitää näkemyksensä. Semmonen sopii mulle. Mä halusin nostaa nää kommentit esiin, koska ne tuovat mukanaan mun mielestäni kaks mielenkiintoista kysymystä.
Ensimmäinen kysymys on se, voiko järkevästi ottaa kantaa ammattinyrkkeilyottelun pistetuomioon, jos ei ole itse sekä pisteyttänyt ottelua, että myös tehnyt itselleen selväksi mitkä (tai edes kuinka moni) eristä kuuluivat ehdottomasti sille erävoittajalle, jonka itse valitsi, ja mitkä (tai kuinka moni) taas olisi ymmärrettävissä jonkun muun nähdä myös toisen nyrkkeilijän hyväksi?
Mun mielipiteeni on, että ei voi.
Nykyisissä säännöissä (jotka voisivat olla vielä paremmatkin) määritelty eräkohtainen arvostelu tarkoittaa, että ilman tuota yllämainittua teniikkaa on oman mielipiteen (saavuttamansa yhteispistemäärän) vertaileminen muiden yhteispisteisiin useimmiten melkeimpä vailla sisältöä. Se on vähän niin kuin osapuolet väittelisivät kukin eri asioista.
Tämä on hyvä huomio. Siitä nimenomaan on kyse arvostelusäännöissä ja tuomioiden/arvostelutuomarien onnistuneisuuden tai oikeellisuuden arvioinnissa. Vain eräpisteitä vertailemalla näkee, onko joku ollut väärässä vai ei. Ottelun yhteispisteiden vertaaminen ei sitä kerro (paitsi silloin, kun yhteispisteistä voi matemaattisesti nähdä, että eräpisteissä on täytynyt olla eroa myös jonkun sellaisen erän kohdalla, jossa itsellä oli ehdoton/selvä voittaja).
Säännöt velvoittavat tuomareita arvostelemaan vain tämän kunkin yhden erän, välittämättä lainkaan mikä tulee olemaan ottelun lopputulos, tai miten joku muu erä on mennyt, tai kumpi ansaitsisi voittaa matsin.
Yhden erän kohdalla tuomarin (tai muun arvostelijan) pisteytys voi olla mun oman pisteytyksen kanssa sama tai eri. Ja silloin kun se on eri, se voi olla mun mielestäni joko ymmärrettävissä tai väärä.
Ja senpä takia mua aina hämmentää lukea tämän tyylisiä määritelmiä otteluista:
Eihän pistekortin (=yhteispisteiden) ole tarkoituskaan kuvata ottelutapahtumia. Sen on tarkoitus kertoa erävoittaja, yks erä kerrallaan, kaikesta muusta välittämättä.
Eihän pistekortin ole tarkoituskaan miettiä miten paljon tunnustusta kukakin ansaitsee. Sen on tarkoitus kertoa erävoittaja, yks erä kerrallaan, kaikesta muusta välittämättä.
Jos 5 kuudesta erävoitosta on niukkoja (=ei ehdotonta, että juuri tämä nyrkkeilijä voitti erän/ymmärretävää nähdä toisin) ja yksi selvä, niin suomalaisvoitto olisi silloin maksimissaan 60-54. Ja ulkolaisvoitto maksimissaan 59-55.
Eihän pistekortin ole tarkoituskaan jakaa niukkoja eriä vuorotellen molemmille. Sen on tarkoitus kertoa erävoittaja, yks erä kerrallaan, kaikesta muusta välittämättä.
Nuo lauseet eivät mitenkään liity itse Seldoniin, jonka mainiosta listauksesta lainaukset on poimittu. Mä arvostan häntä, hänen tietämystään ja kokemustaan lähes rajattomasti. Mun lauseet eivät liity myöskään niihin kyseisiin matseihin, joiden yhteydessä Seldonin lainaukset hänen kirjoituksessaan alun perin olivat. Mun jutut pyrkii tässä kertomaan asiasta periaatteelisella tasolla.
Ja sillä periaatteellisella tasolla toiminee esimerkkinä tämä yksi esille nostettu arvio Räsänen-Talarek ottelun arvostelukorteista (ja en siis kommentoi tässä tätä kyseistä matsia, jota en itse ole nähnyt):
Jos erät 1,2 ja 3 menivät Räsäsen laariin (ehdottomasti) ja erät 4,5,6,7 ja 8 olivat vaikeita arvostella (=ei ehdotonta, että juuri tämä nyrkkeilijä voitti erän/ymmärretävää nähdä toisin), niin neutraalin näkemisen piiriin ja hyväksyttävälle alueelle jäisi kaikki yhteispisteet Räsäsen 80-72 voiton ja Talarekin 77-75 voiton välisessä haarukassa, mainitut pisteet mukaan lukien.seldon71 kirjoitti: ↑14.08.2018 02:37Pisteet Kivelä 78-74, Lindgren 80-73, Meronen 79-74…Tässäkin matsissa alkuottelu avioparin laariin, mutta mitä pidemmälle mentiin sen enemmän vaikeuksia Talarekin kehäoveluus Niklakselle aiheutti. Siinä mielessä vaikea ottelu arvostella, että erien SISÄLLÄKIN oli molemmilla vahvat hetkensä (sanotaan neljännestä alkaen joka erässä), mutta Lindgrenin kortti ei kerta kaikkiaan ole neutraalisti nähty ja Ekun siinä-siinä. Kivelän menee täysin hyväksyttävälle alueelle. Synninpäästö siis Keski-Suomeen.
Mä kun en osaa lyhyesti, niin tästäkin tuli näin pitkä… Koitetaan loppuun kiteytys:
Mun mielestäni eräkohtainen arvostelu tarkoittaa sitä, että ei voi sanoa jonkun arvostelukortin olleen väärässä, jos ei itsellä ole selvää käsitystä siitä minkä erän ottelija A ehdottomasti voitti ja minkä erän ottelija B ehdottomasti voitti.