Paskamontun ploki

Foorumi missä keskustellaan kukista yms. nyrkkeilyyn liittymättömistä asioista
Leifhackman
Champion
Champion

18.01.2013 09:39

Pukkaa kannatettavan oloista ideaa. Ittellä tässä on tuon työllistymisen kanssa painiskelu käsillä tuota pikaa, kun vielä kaksi tiliä on työnantajalta luvassa ja sitten loppuu.

Jonkin sorttinen yrittäjyyskin, jos ei muuten niin osa-aikaisesti, olisi varmasti agendalla jos homma ei olisi työttömyyspäivärahan suhteen niinkuin se on. Kun makaa sohvalla joka päivä klo 8-16 niin varmimmin saa rahaa. Jos haluat opiskella, niin asiaa jo tarkistellaan että onko opioskelu varmasti hyödyllistä tilanteesi kannalta. No, kävin jupisemassa opiskeluhommista ja kyllä melkeimpä mitkä tahansa "oikeat opinnot" kelpaavat, mutta yliopisto/korkeakouluopintoja ei saa aloittaa, kesken olevia saisi jatkaa. Amkkiin meinasin ainakin papereita laittaa useampaankin ohjelmaan. 24 kk saa opiskella ansiosidonnaisilla, ja siitä 200 päivän ajan saa vielä jotain korotettua muutosturvarahaa ja olikohan koko 24 kk:n ajalta 9€/päivä "ylläpitokorvausta" vielä extrana. Se mitä tarttee ton 24 kk:n yli, pitää sitten repiä jostain. Sitten se ei paljon hampaita naurata, jos tuon 24 kk:n jälkeen ei ole rahaa, ei ole tuloja, eikä löydy töitä. Sitten varmaan nostelemaan työmarkkinatukea ja soppalan luukulle jonottamaan ja vinkumaan, että tenavalle pitäisi saada uudet toppahousut ja talvikengät. Kyllä ois taas nuijalle töitä, hyvä ois saada muijallekin töitä, ittestä ei oo niin väliäjuu.

Työosuuskunnan kautta hommaa voi kiertää ja vähän "kusettaa" työttömyyspäivärahan maksajaakin niin, että esittää tälle tosiasiassa irtopäivinä useampana kuukautena tehtyjä töitä pidempinä pätkinä. Ei tuossakaan juuri mitään taloudellista jujua ole, mutta jos sinne päivärahahakemukseen menet kirjoittamaan parin päivän kohdalle "työssä", niin sen kuukauden rahojen uudelleen laskeminen kestää kassalta kaksi kuukautta. Mieluummin ottaa yhden sellaisen kuukauden, jolloin rahojaan saa odotella viikkotolkulla ja ottaa siihen samaan odotteluun enemmän niitä työpäiviä, kuin että joka kuukauden rahat tulevat viikkojen viiveellä.

Minä muistelen tuohon alviin liittyen, että joskus 80-luvun lopulla ainakin työn alvikohtelu oli jotenkin erilaista. Tai silloinhan se oli LVV:n nimellä. Silloin muistaakseni esim. käsityöläiset eivät makselleet LVV:tä ollenkaan, eivätkä parturit, hierojat jne.

Tarkoititko Goodhilli, että tuo alvialennus olisi aloittaville yrittäjille ekana vuonna, vai kaikille yksinyrittäjille? Varmaan näiden kannalta homma olisi hyvä, mutta entäs sitten yritykset jotka toimivat samalla toimialalla, mutta joilla työntekijät ovat palkattuina? Jonkinlaista kilpailuvääristymää voisi olla esim. isompien autokorjaamoiden ja oman autotallin nurkassa nuhjaavien kesken.
0 x
- Minkä kirjoitin, sen kirjoitin -
Leifhackman
Champion
Champion

18.01.2013 16:29

Tuohan olisi hyvä irtisanomispaketti. "Me irtisanotaan sut ja rupeet yrittäjäks ja teet kato meille näitä hommia omalla toiminimellä, saat puolentoista vuoden liksat verottomana. Ajattele!".

Varmaan aika paljon tupsahtais markkinoille firmoja, joilla ei ois yhtään työntekijää, mutta aloittelevia yrittäjiä alihankkijoina. Sit jos tota vois soveltaa mihin tahansa yhden miehen yritystulon hankkimiseen, niin vähän erikoiseksi menis hommelit. Ois lyhytaikaisia firmoja, jotka myis aipäidä, aifounia, pleikkaria, telkkareita ja muita kitkuttimia ja vitkuttimia ja kun tuo alvietu menis vanhaksi, niin lappu luukulle. 8 Jusaa 10:stä kuitenkin tekist ton harjoituksen, kun kaikki haluis ostaa nuo tekniset vimpaimet Jusilta, kun niiltä saa halvemmalla kunne ei oo alvivelvollisia. Jusia tulisi ja menisi sitä mukaa kun nuo 50 000 egen rajat tulisivat täyteen.

Mä perustaisin yhdistetyn viihde-elektroniikkamaahantuontitukkuliikkeen ja Jusa-opiston, jossa neuvottaisiin tehokkaalla kurssilla miten tuo Jusa-liike tehdään. Kurssi kestäisi viikonlopun ja maksaisi 1000 € (+alv, hinta sisältää pullakahvit molempina päivinä, sekä materiaalit, mm. kurssilla laadittavan elinkeinoilmoituksen kirjekuorineen ja postimaksuineen). Lisäksi voisin myydä Jusa-yrittäjille muita heidän tarvitsemiaan palveluita, kuten markkinointia, kirjanpitoa, laskutuksen ja reskontran hoitoa, vaihto-omaisuuteen liittyvää logistiikkapalvelua sekä asiakaspalvelua, kaikki reiluun hintaan. Itteasiassa, Jusan ei tarttis tehdä paljoa muuta kuin käydä se kurssi ja ottaa lunkisti kotona. Lisäpalveluna voisin lähettää Jusalle muistutuksen, jossa kiittelisin hyvästä yhteistyöstä ja mainihtisin että 50 000 egen liikevaihto on tullut täyteen, ja että on aika pistää firman pillit pussiin ja etsiä uusia haasteita. Toki pyytäisin Jusaa suosittelemaan yrittäjyyden aloittamista myös läheisilleen ja kavereilleen.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

21.01.2013 08:30

Sen verran ALViin tutustuin, että nykyisin saapi tehhä pusinesta niin, että 8500 egen yli jos ei liikevaihto mene, niin ei tarvihe rekisteröityä alvivelvolliseksi. Jos yli menee, niin tarttee ja on maksettava koko liikevaihosta. 22500 alle jos on liikevaihto, voipi anoa huojennusta, helpoitusta, alennusta, vai mikähän sana se nyt olikaan.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

22.01.2013 15:02

Voisko Goodhilli tohon osuuskuntatouhuun sanoa myös, että "oma vika". Eikös näissä osuuskunnissa ole edustajisto, joka käyttää korkeinta päätäntävaltaa? Jäsenet ovat antaneet sinne pesiytyä semmosen porukan, joka ei ole välittänyt huolehtia siitä, kenen asialla operatiivinen johto on. Samaa skeidaa tuntuu olevan myös S-Ketjulla homman nimi. Muistaakseni S-Ketju perustelee sitä markkinavetoisuuttaan ja kilpailumentaliteettiään sillä, että se tarvitsee taloudellisia resursseja, jotta voi kehittää tuotteita ja palveluita jäsentensä käyttöön. Niimpä niin.

AY-mies vaikka oonkin, niin musta tuo on menny älyttömäksi tuo koulutusvapaajänkkäys. Olen yhtä mieltä, että henkilöstön osaamisesta tulee pitää huolta. Mutta musta AY-liike on lähtenyt vähän turhan fundamentalistisesti nyt tälle asialle. Ihan kuin kyse olisi jostain palkkaan tai lomaan verrattavasta asiasta, että se nyt on työntekijältä ihan kauhiasti pois, jos sille ei keksimällä keksitä jotain koulutusta kolemksi päiväksi vuodessa. Jos työntekijä oikeasti keksii/löytää itselleen jonkin koulutuksen, josta selkeästi on sen työtehtävien hoitamisessa tai työntekijän käytettävyydessä työnantajalle etua, niin mikähän firma se on, joka sanoo että "ei käy" jos kysyy saako mennä koulutukseen? Ja jos koulutuksesta ei ole hyötyä työtehtävien hoitamisessa tai muuten työnantajalle, niin millähän hemmetin perusteella työnantajan semmoseen koulutukseen pitäis antaa vapaata, tai keksiä jotain temppu-koulutusta?

Sulle on Goodhilli persuissakin ymmärtäjiä:

Perussuomalaisten Sampo Terho teki oman kasvuohjelmansa
....
Ter­hon työ­ryh­mä on kek­si­nyt uu­sia avauk­sia pien­yrit­tä­jyy­den tu­ke­mi­sek­si. Hän eh­dot­taa esi­mer­kik­si ar­von­li­sä­ve­rot­to­man lii­ke­toi­min­nan ala­ra­jan nos­ta­mis­ta mo­nin­ker­tai­sek­si ja työn­an­ta­jan elä­ke- ja so­siaa­li­tur­va­mak­su­jen muut­ta­mis­ta prog­res­sii­vi­sek­si.

Minä se yritin päästä TE-keskuksen ammatinvalintapsykologin juttusille. Päivystävän psykologin vastaanotto- ja soittoaika on arkisin klo 9-11. Eilisen päivän yritin tuona aikana soitella niin että sormet oli nappien painelusta hellänä. Tuuttasi varattua tai parin hälytyksen jälkeen kuului vain hiljaisuutta. Ajattelin, että menempä paikalle. Tänäään menin, olin paikalla n. 9:20. Huoneessa oli yksi asiakas, jonossa vain minä. Pääsin sisään klo 10:40. Ensimmäisenä sisään päästyäni pärähti puhelin ja virkailija-nainen vastasi puhelimeen ja palveli asiakasta. Miksei se mua palvellut eilen ja nyt kun minä vaivauduin paikalle, puhuu muitten kanssa. No, vartin verran siinä pakistiin ja sain ajan ammatinvalintapsykologille :D
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

23.01.2013 10:38

Goodhill kirjoitti:Tottakai osuuskunnan jäsenet totaalisella passiivisuudella on loppujen lopuksi syypäitä vallan ja rahan siirtymisestä organisaation palkkajohtajien päätettäväksi ... syyllisten haku ja sormella osoittelu on sinänsä hiukan mielenkiinnotonta, mielenkiintoisempaa on tsiigailla näitä ilmiöitä ja puhtaasti vain ihmetellä tapahtunutta (jep, se ei mitään muuta tai paranna, mutta ei se funtsimisen motiivi olekaan (ainakaan mulla)
Ok. Mulla tuolla sisuksissa majailee jonkinlainen pieni vallankumouksellinen, vaikkei ehkä uskoisi :D
Koulutusriita? No perusteiltaan on perin kummallista, että työnantajalle sälytetään maksuvelvoitteita ajasta/toiminnosta, josta se ei saa välitöntä vastiketta. Tämä perus"järjettömyys" koskee myös sairaslomia yms. palkallisia aikoja, jolloin maksaja (työnantaja) ei saa rahalle vastinetta.
Tietyltä kannalta tarkasteltuna juuri noin, mutta minä henk.koht. katselen vähän eri vinkkelistä. Mun mielestä yrityksiä ei voi nostaa kaikenmuun yläpuolelle yhteiskunnassa niin, että niiden toiminnassa ei tarvitsisi huomioida mitään muuta kuin niiden omat liiketoiminnalliset tarpeet. Minä näen asian niin, että koko yhteiskunta ihmisineen on se pelikenttä, millä kaikki pelaa omaa peliään, niin silloin myös kaikki on huomioitava. Ihmiset sairastuvat, ja heidän on pystyttävä elämään ja tulemaan toimeen myös silloin. On myös muita asioita, jotka ihmisen on elämässään vaan pystyttävä hoitamaan ja tekemään, kuten esim. lapset. Tokikaan systeemit eivät ole täydellisiä, ja aina niistä on voitava keskustella. Ja jossain vaiheessa tulee aina myös jonkinlainen perälauta vastaan siinä suhteessa, että mihin on varaa ja mihin ei. Kiteyttäisin asian kuitenkin niin, että yritykset/työpaikat ovat olemassa ihmisiä varten, eikä päinvastoin.
Musta työmarkkinat on periaatteessa samanlaista vaihdantaa kuin mikä tahansa muukin. Jotkut rajat ja säännöt realismin nimissä täytyy toki olla ("heikomman" ja "pienemmän" turvana), mutta jos ja kun taloudellisen toiminnan perusydin ("vaihdanta tuottaa vaihtajille suurimman kokonaishyvän" kadotetaan, niin ei ihmeemmin tarvitse kummeksua, jos työpaikkoja ja tehtaita siirretään halvempien ("järkevämpien") tuotantokustannusten maihin.
Näin se nimenomaan menee. Teknisest asioihin haluttaessa ja tarvittaessa voidaan puuttua poliitisella päätöksenteolla, ja esim. erilaisilla tulli- ja verosysteemeillä trimmata tuota tilannetta. Se toki vaatii myös sen, että tuollaisiin päätöksiin on poliittista ja taloudellista pelivaraa kansainvälisestikin ajatellen.
Sitä paitsi työn (sen oikean ja koko ajan tapahtuvan) vaatima koulutustarve pääasiassa tyydyttyy jo nykytyöpaikoilla. Kundeja pistetään vedeneristyskursseille ja tätejä uutta tietokoneohjelmaa opettelemaan. Siellä missä työnantaja tajuaa ja näkee työn vaatiman koulutustarpeen, niin se yleensä sen myös täyttää.
Tuosta minulla ei ole faktista tietoa, mutta aivojaan käyttävän työnantajan ajattelisi toimivan juuri näin. Ehkä tuossa on myös sitä AY-agendaa taustalla, että halutaan laajentaa työtätekevien ammatillista käytettävyyttä työnantajan piikkiin. Ja toisaalta, kuten sanoit, siellä missä työnantaja tajuaa, onkelmaa varmaan ei olekaan. Mutta missä ei tajua, niin pistettäisiin ainakin miettimään että miten kannattaisi kouluttaa työntekijöitä, kun kerran kouluttaa pitää.
Tsorgen vaan, mutta et sä musta mitään psykologia siihen tarvitse, että mitä duunia lähtisit tekemään.
En varmaan välttämättä tartte, mutta musta siitä voi olla hyötyä. Ja se voi ainakin olla mielenkiintoista jos ei jopa hauskaa. Mulla on oikeus tiettyyn työllistymisvapaaseen irtisanomisajalla, ja tokihan minä sen vapaan aion nauttia mahdollisimman täysimääräisesti ja tämmöinen menee myös siihen piikkiin.
Ei muuta ko myymään ja markkinoimaan ... eli suoraan firmoihin/työnantajiin yhteys ja menet hommiin. Ja nimenomaan tällä asenteella. "Tulen nyt teille duuniin, eikö ole hieno homma!".
Tietty se mitä tarjoat täytyy vastata tarpeeseen, mutta toisaalta hyvä myyjä (ja sitä työnhakijan tosiasiassa on) vahvistaa olemassa olevaa tarpeen jyvää ja supermyyjä jopa luo sen.

... tai Be Brave, ryhdy yrittäjäksi
Sillä ammattialalla, mihin mulla on osaamista, oli eilen avoimena Suomessa kolme työpaikkaa ja ne eivät oleet mikään sellaisiin tehtäviin, joihin mulla on osaamista/halukkuutta siirtyä. Edelleen, eivät olleet lähelläkään mun asuinpaikkaa. Käytännössä yrittäjäksi ryhtyminen oman kompetenssia vastaavalla alalla tietäisi käytännössä hinnalla kilpailemista. Alan duuneista kilpaillaan jo muutenkin yrittäjien ja freelancereiden kesken, niin suoraansanoen mua ei kiinnosta alkaa tekemään samoja duuneja tuplasti pidempää päivää saman palkan eteen. Yrittäjyys jollain muulla alalla, mikä ettei, mutta millä alalla? En tiedä/keksi mitä voisin ryhtyä tekemään, mistä joku maksaisi. Varmaan monia normijärjellä tehtäviä töitä pystyisin tekemään ja vähän päällekin, mutta en vaan keksi että mille olisi kysyntää.

Tällä hetkellä ykösvaihtoehtona mielessä on lunastaa kertyneet työpoliittiset pelimerkit ja opiskella muutosturvan tuoman korotetun päivärahan ja/tai mahdollisen aikuisopintorahan turvin. Jos pääsen opiskelemaan, opinnot alkavat syksyllä ja siihen asti teen joko jo koulutukseen liittyviä irtokursseja avoimena opiskeluna, tai otan elbailun kannalta. Nyt jos lähtee johonkin pätkä-*****-duuneihin, niin sitten taas helposti menee tämä sauma opiskella yhteiskunnan tuella. Ja sitten kun niistä jää työttömäksi, korvaukset vaan pienenee. Nyt on mun sauma saada jonkin osaamisen syrjästä kiinni, millä voi työllistää itsensä paremmin tulevaisuudessa. Aikanani sössin ja ryssin koulunkäynnit ja opiskelut ja näen tää on mulle vähän niinkun "sekönd tsääns".

Lähdin tässä iltasella opiskelemaan Ultrakevyen lentolupakirjan teorioita, niin jos ne yrittäisi saada pulkkaan tässä kevään aikana ja kesän tullen aloittaisi lentotunnit. Syksyllä voisi sitten siirtyä koulun penkille siipeilemään teidän veronmaksajien rahoilla oikein Ilmailuviranomaisen myöntämä lupakirja taskussa :D
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

24.01.2013 08:19

Goodhill kirjoitti: Terveen luonnollisen moraalin omaava täyspäinen ihminen ei ikinä tapa ventovierasta/-vieraita omasta aloitteestaan, eli omaan moraaliin perustuen.
Paitti kännissä. Vaikka kännissäkin yleensä tapetaan aina joku tuttu.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

24.01.2013 13:36

Oikeuden mukaan nainen toi alpakan Suomeen ilman ennakkoilmoitusta ja terveystodistusta. Lisäksi hän toi Ruotsista ilman terveystodistusta ainakin viisi hevosta.

Oikeus määräsi naisen maksamaan sakkoja 150 euroa. Päätös asiassa annettiin tiistaina.
Oikeuden mukaan nainen toi alpakan Suomeen ilman ennakkoilmoitusta ja terveystodistusta. Lisäksi hän toi Ruotsista ilman terveystodistusta ainakin viisi hevosta.

Oikeus määräsi naisen maksamaan sakkoja 150 euroa. Päätös asiassa annettiin tiistaina.
Ei kai vaan – ne ***** tunarit – jättäneet niitä viittä hevosta henkiin? Olikohan tuo sakko tuomittu myös hevoisista vai vain laamasta? Tuohan on yhdenvertaisuus juttu, jos laama tuomitaan kuolemaan ja hevoiset saa vaan jatkaa elämäänsä vaikka ovat syyllistyneet samaan rikkeeseen.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

08.02.2013 10:13

Mulla on käynyt mielessä, että voisi yrittää tutustua Perussuomalaisiin järjestön sisältä päin, jos sellainen vain on mahdollista. Jos sieltä löytyisi ns. "normaaleita ihmisiä", niin sitähän voisi yrittää verkostoitua näihin ihmisiin henkilökohtaisella tasolla ja omana itsenään olemisellaan yrittää saada ihmisiä ajattelemaan "out of the box" ja kenties suhtautumaan itsekriittisesti joihinkin järjestön sisällä oleviin asioihin.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

12.02.2013 12:24

Mieti ny. Kristuksen käskynhaltija maan päällä ja erehtymätön puhuessaan uskon asioista. Sit sanoo et "emmä jaksakaan". Kai se vähän nakertaa järjestelmää, kun kardinaalikolleegio on henkilön tuohon asemaan valinnut ja ilmeisesti asemaan katsotaan liittyvän jotain "jumalallista" ja kait siinä asemassa henkilmaailman asioiden kannalta voi olla vaan yksi kerrallaan. Kai sekin on jonkinmoinen ongelma, että tulee olemaan kaksi ihmistä, joista kumpikin on asetettu tähän asemaan. Ei kai nykyisen Paavin saamia asemaa, valtuuksia, taivasten valtakunnan avaimia tms. valittuna henkilönä Kirkon taholta mitätöidä tai pois oteta?

Millonkohan tulee salaliittoteoriat, että Paavia on painostettu/kiristetty eroamaan tms.? Varmaan jossain elokuvassa paavin virasta vetäytymisen ympärille kehitellään joku elämää suurempi kudelma.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

13.02.2013 10:30

Mitä kaikkea Photoshopilla voikaan tehdä!
0 x
Heretic
Club Fighter

13.02.2013 15:57

Ei oo fotshopilla tekemistä tuon kuvan kanssa...

Pohjimmiltaan tuo johtuu ihmisten kyvyttömyydestä ymmärtää todennäköisyyksiä... Kun joku epätodennäköinen asia on tapahtunu, aina löytyy idiootteja jotka keksii siitä vaikka mitä salaliitto teorioita... Perustelulla, se on vaan liian epätodennäköistä ollakseen sattumaa :twisted:

Kaikenlaisia sinänsä tapahtumana epätodennäköisiä asiota, tapahtuu kaiken aikaa ja sit kun se tapahtuu samaan aikaan jonkun muun asian kanssa, saa se kokonaan uuden merkityksen ihmisten mielissä. Ihmiset on pohjimmiltaan vähän typeriä :roll:

Tuolta kopin katolta on muuten aika kivat näköalat. Sen verran korkeella on toi tornin huippu meinaan...
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

01.03.2013 00:18

Nyt kun os p[quote][/quote]oliitikoista a urheilijoistakin oň paljastunut kepulimiehiksi, niin musta ainut mielenkiintoinen kysymys on se, että tekisikö sitä itsekin samanlaisia mulkero-liikkeitä jos olisi ns. vetopaikassa? Todennäköisesti tekisi.
0 x
Veikko
Journeyman

04.03.2013 12:50

http://suomitanaan.blogspot.fi/2013/03/ ... manin.html

Saako tästä palstan filosofit filosofosoivaa keskustelua aikaan?
Vaikka toi Bäckman onkin sekaisin kuin seinä kello, mielenkiintoista läppää hän heittää.
0 x
"Voittaa lähetään!"
Leifhackman
Champion
Champion

08.03.2013 12:08

Eikös vähän aikaa sitten tullut joku muutos ajokortin hankkimiseenkin niin, että autokouluita ostettavien palveluiden määrä lisääntyi? Oliko jopa niin, että opetusluvalla opettava/opettelevakin joutuvat autokoulun penkille joksikin aikaa. Muistaakseni pykälämuutoksen perustena käytettiin jotain olikohan autokouluyrittäjien yhdistyksen tms. tilaamaa tutkimusta.

Vaikken minä niitä rahoja saisi, niin alka tämmöset ***** joa ihan periaatteesta.
0 x
Leifhackman
Champion
Champion

13.03.2013 22:02

Taitaa jotain matalaa tasajännitettä tulla niistä sun kennoista? Kun saat riittävän laadukasta ja korkeeta vaihtojännitettä, niin sitten kai sitä vois siirtää vaikka yleisessäkin sähköverkossa. Mutta johan tolla jo latailee kännykkää ja jotain ledivaloja pollttelee pois tiehensä.

Mjsta tossa koko syöttötariffihommassa tolla sun kaavalla ajateltuna on jonkinmoinen teoreettinen ongelma. Ennenkuin sähköstä sen tuottajalle maksetaan, niin eikös ostajakin pitäisi olla?
0 x
Vastaa Viestiin