TaKa kirjoitti:
Onko valmentajalla tärkeämpi tehtävä kuin opettaa nyrkkeilyä? Opettaa oikeanlainen ajatusmaailma ja asenne mikä tarvitaan että urheilussa pärjätään (jos pystyy omaksumaan oikeanlaisen ajatusmaailman, niin samalla asenteella pärjää yleensä myös elämässä)
Tuossa on kyllä pätkä aikamoista viisautta. Itse ajattelisin, että tuohon asiaan vielä tavallaan tarvitaan "kylkeen" laajemman elämänkokemuksen tuomista kuvaan mukaan. JOS on kyse nuoresta urheiljasta ja tästä halutaan oikeasti välittää myös ihmisenä, niin minusta aika ajoin jonkun tai joidenkin aikuisten pitäisi hahmottaa myös nuoren elämän kokonaiskuvaa, etenkin tuevaisuutta ajatellen. Minusta pitäisi myös miettiä, mitäs sitten jos -tilanteita, koska minusta ne liittyvät vahvasti urheiluun. Jos 15-vuotiaana aletaan tehdä ilman kompromissia duunia sen eteen, että 25-30-vuotiaana on olympiakultaa kaulassa, minun mielestäni PITÄÄ miettiä myös sitä vaihtoehtoa, että voi tapahtua jotain suunnittelematonta mikä tekee homman mahdottomaksi. Jos hajoaa paikat tai muuten terveys pettää 23-vuotiaana, tai 26-vuotiaana vaikka siinä vaiheessa kun karsinnat on selvitetty. Jos koko korttitalo sortuu siinä vaiheessa, mitä sitten? Sanooko valmentaja "Koita pärjätä ja nähdään taas joskus!" ja suuntaa tarmonsa ja mielenkiintonsa niihin, joiden paikat eivät vielä ole rikki ja tarjoaa tälle kaverille hammassuojan huljuttelijan hommaa kansallisiin kisoihin, jos kiinnnostaa lähteä mukaan? Ruotsin ja Tallinnan kisoihinkin pääset kunhan maksat matkasi. Voihan se niinkin olla, että valmentajan hommana on vain valmennus ja urheilussa pärjäämiseen tarvittavan asenteen opettaminen, mutta jotain ihmisiä pitäisi olla jotka omalla laajemmalla elämänkokemuksellaan auttavat nuorta pysymään isommallakin kartalla. Pelkällä asenteella ei pärjää, jos ei ole mitään mihin tarttua ja mitä tehdä sillä asenteella kun ei muuta ole tehnyt kun treenannut nyrkkeilyä. Minusta nuorten ympärillä olevien aikuisten pitäisi yrittää nuoren kanssa käydä läpi niitäkin asioita rehellisesti, että mikä oikeasti on todennäköisyys johonkin huippumenestykseen. Mitä se tarkoittaa muiden asioiden kannalta jos panostaa urheiluun täysillä. Mitä siitä seuraa jos siinä onnistuu ja mitä siitä seuraa jos se ei vain onnistu jonkin ennalta odottamattoman syyn takia tai vaan sen takia että joku muu vaan voittaa kisassa? Kilpailussa on varmaan hyvä ajatella, että "Mä oon paras ja mä osaan ja jaksan", mutta kun kisoissa on muitakin jotka ajattelevat niin. Jokainen haluaa ja yrittää tosissaan voittaa ja niitä voittajia on kuitenkin vain yksi aina jokaisen omassa sarjassa. En tiedä onko se mahdollista, että urheilja onnistuu 100%:sti asioiden tekemisessä, mutta sen tiedän, että jonkun toisen 100%:n onnistuminen voi tarkoittaa sitä, että mun 100%:n onnistumisella tulee noutaja. Ja sellainenkin kaveri voi olla, jonka 90%:n onnistuminenkin riittää voittamaan mun 100%:n onnistumisen. Ja nyrkkeilystä puhuttaessa kun käsittääkseni Olympia-tyylissä ollaan siirtymässä "makutuomioihin", niin sieltä voi tulla lunta tupaan silloinkin kun kaiken järjen mukaan pitäisi vaan päivän paistaa ja kisat tai karsinnat loppuu paskaan tuomioon.
"Nooooh, neljän vuoden päästä on taas uudet olympialaiset."
Mietin vielä sitä toimitusjohtaja- ja urheilu-uravertausta. En tiedä oletteko samaa mieltä, mutta esim. yritysjohtajauraan panostamalla mun mielestäni pelataan hajautetummilla riskeillä ja urheilumenestykseen panostaminen on enemmän uhkapeliä.