27.07.2016 19:34
HELENIUS OMASTA VALMENNUKSESTAAN
Huhtikuisen uransa ensimmäisen tyrmäystappion jälkeen sai Team Helenius ja valmentaja Johan Lindström ns. ammattinyrkkeilyn asiantuntijoiden kritiikkiryöpyn turkilleen.
Prosessi sai ahvenanmaalaiset istumaan kriisipalaveriin. Uusi harjoittelu yhä päämääränä olevaa MM-ottelua silmällä pitäen alkoi viikko Hartwall Areenan kanveesilta nousun jälkeen kahden viikingin, valmentajan ja valmennettavan, kotisaarella. Ja Tyson Furynkin kanssa tuli sparrattua 40 kovaa erää touko/kesäkuussa Hollannin Steenbergenissä.
Robbe avautui puhelinhaastattelussa avoimesti myös harjoituskuviostaan ja kertoi miksi mennään näillä, vaikka KOHTI MAAILMANMESTARUUTTA-kampanjan ensimmäinen osa päättyi tappioon.
- Tilanne oli Saksasta Ahvenanmaalle muutettuamme stressitasoa nostattava. Olin romuna Sprott matsin jälkeen. Oikean nyrkkini keskimmäinen kapseli pamahti rikki ties monennenko kerran. Olin tuskainen koska alkuperäinen soppari Sauerlandien kanssa oli orjasopimus. Tosin sain siihen asianajajani avustuksella merkittäviä muutoksia kesäkuussa 2010 yli neljän kuukauden hiostavien neuvottelujen jälkeen. On aika tuskallista havaita tulleensa kusetetuksi, aloittaa Robbe.
- Ulli Wegner oli hyvä tekniikkavalmentaja. Treenasin kovaa kaksi kertaa päivässä. Valittaessani käsiäni vähätteli Ulli vammani laatua sanoen:"Katso Yoan Pablon käsiä" Siinä kaikki. Se hatutti välillä. No, ainakin seitsemän MM-ottelua käynyt kuubalainen. Saksan ajan paras kaverini kävelee nykyään perse auki Berliinin katuja ja on velkaa Sauerlandeille. Sellainen seikkailu hänelle suurpromootiossa Saksanmaalla. Kun kätesi, työvälineesi ovat loppuun kulutetut, et ole promoottorille minkään arvoinen. Vain piikki pystyssä, yksin, ja kaunis naisystävä poissa. Tekisi mieleni nähdä Pablo, avautuu Helenius.
- Tulin sitten Ahvenanmaalle. Tapasin salilla maailmankuulun fysioterapeutin Tom Wittingin. Kuulin hänen auttaneen huippuammattilaisia lajista riippumatta ympäri maailman. Sain apua vaivoihini. Samalla MMA-salilla tapasin myös nykyisen valmentajani Johan Lindströmin ja päätimme satsata kohti MM-ottelua. Lyödessäni ensi kertoja Johanin pistareihin loksahti kyynärpääni paikoiltaan, joka kerta. Mutta romusta kropastani saatiin Wittingin neuvoilla taas tervehtynyt työkalu. Riitti EM-titteliin mutta WBC Silver Belt jäi haaveeksi, jatkaa Robbe.
- Luovuin Euroopan mestaruudesta. En pelännyt kohdata Dereck Chisoraa. Olin terve ja valmis virallisen EM-haastajan kohtaamiseen. Tietenkin Sauerland Brosit iskivät kiilaa väliin kirjoittamalla sopparin britin kanssa. Se ei sopinut, siinä syy. Ja WBC Silver Beltin voittaminen on taannut jokaiselle MM-ottelun, siksi yritimme sitä kautta, valaisee Helenius.
- Nyt jatketaan. Sponsorini Paf on auttanut minua kaikessa. Ja kotikehän ottelu 10. syyskuuta Baltichallenissa kotisaarellani istui parhaiten suunnitelmaan nousta uudelleen onnistuessani MM-ottelukuvioon. Vastassa Konstantin Airich nyt aluksi, mutta voiton tullessa kovenee vastus seuraavassa ottelussa ja toivottavasti tämän vuoden puolella. Olen valmis neuvotteluille ja välini Loud`n Live Promotionin promoottorin Kalle Keskisen kanssa ovat kunnossa. Ensin takaisin voittojen tielle, kertoo Ahvenanmaan oma viikinki.
- Sain Mick Hennesyltä tarjouksen harjoitella Furyn leirillä ja otella Englannissa. Valmentajaksi ehdotettiin Peter Furya. Nyt kuitenkin mennään kotisaaren ilta ja syksyllä katsellaan. Virheet on käyty läpi ja kova harjoittelu huipentuu pian alkavaan sparrileiriin.
En ole levännyt laakereillani vaikka palautuminen tapahtuu perhepiirissä, se antaa vaan lisäpotkua ja motivaatiota. Todella kova nimi tulossa yhdeksi sparrikaveriksi, paljastaa Robbe päättäen juttutuokion.
Paf Boxing Gaalan järjestelyt ovat jo edenneet pitkälle. Matchmaker Erwin Kaden ottelukortti julkaistaan pian ja Heleniusta uransa aikana paljonkin auttanut virolainen nyrkkeilyn monitoimihöylä takaa kuuden esiottelun sisältävän värikkäitä yleisöä koukuttavia ainesosia.
- Töitä on tehty. Olen iloinen, että Robbe yrittää vielä kerran. Olen tehnyt sen minkä voin saadakseni kuuteen esiotteluun jännitystä. Matchmaking on osa ammattinyrkkeilypeliä ja matsi sinänsä. Nyt loppusuoralla ja tapahtumajärjestäjä Paf tiedottaa matsilistan omassa marssijärjestyksessä. Itse olen tyytyväinen illan antiin. Yleisö ja asiantuntijat päättäköön asiasta aikanaan.
Juhani Grönberg; freelancer
Kopioitu Ammattinyrkkeily sivuilta. Hyvää juttua.
0 x