seldon71 kirjoitti: ↑22.04.2019 01:03 Tämä ottelu kiteytyi siihen tosiasiaan, että Ediksen ura on ollut koko matkaltaan ja aiemmilta otteluiltaan tällaiseen matsiin PÄÄSEMISEN rakentamista.
Missään vaiheessa ei ole oltu valmiita ottamaan riskiä, joka olisi harjaannuttanut VOITTAMAAN tällaista ottelua.
Ja se olennaisin tekijä oli siinä, että kaikesta "kokemuksestaan" huolimatta Edis ei ollut koskaan aiemmin kohdannut yhtään ainoaa sarjansa ns. tyrmäysartistia. 33 aiemman uran aikana vaarallisin kohdattu jyöjä oli tainnut olla satunnaispudottaja Felix Lora? Yvan Mendyllä jotenkuten raskaat nyrkit, mutta ilman räjähtävyyttä...
Oli aika hassua kun monellakin taholla nähtiin Tatlilla merkittävä "kokemusetu". Joo, määrällisesti kyllä. Jopa huomattavasti useampia otteluita "ihan ok kevytsarjalaisia vastaan" (tällaisiksi laskisin Lopezilla vain W.Silvan, Menardin ja Magdalenon - Tatlilla vastaavantasoisia otteluita oli jo kymmenkunta). Mutta samalla oli ihan selvää että Lopez tuo kehään sellaisen elementin, josta Ediksellä ole kilpakehässä HAJUAKAAN - todellisen tuhovoimaisen iskukyvyn!
Ja Edis taas ei omannut mitään varsinaista uutta tarjottavaa Teofimolle haasteeksi. Ei ainuttakaan osaamisaluetta, joita ei olisi nähty jo aiemmin. Tatlilta puuttui yksi merkittävä kokemusosio, Teofimolla oli haasteena korkeintaan vähän korkeampi taitotaso (tai ei sitäkään...) tehdä ns. jo nähtyjä juttuja.
Tämä ei sitten ole sivustahuutelua, eikä edes puhdasta kritiikkiä.
Minä olen vastuussa 18 vastustajasta, jotka Edis on aiemmin kohdannut.
Mäen Pekka on valinnut useimmat lopuista.
Pari-kolme on tullut liittomääräyksin.
Pari kertaa on ollut tarkoitus ja valmius kohdata sellainen kovemman iskun vastus (Mason Menard prime'ssaan, Kevin Mitchell). Nekin valitettavasti kaatuivat vastustajasta johtuviin syihin...
On myös töysin mahdollista, että uhkapeli tyrmäystaitoisin vastustajin olisi kolissut leuassa tai maksankärjessä jo aiemmin - silloin ei Edistä olisi MSG:llä koskaan nähty (ja tämänkertainen palkkio jäänyt saamatta).
Valittu linja on ehkä tuottanut niin vöinä kuin nyt lopulta rahanakin ns. maksimipotin.
Mutta eilisiltana se linja myös johti Ediksen "impotenttiuteen", kun kysyttiin ominaisuuksia tuollaisen ottelun voittamiseen.
Tästä tuli mieleen sellainen kommentti, että ehkä toisenlaisella valmistautumisella olisi voinut kuroa umpeen Tatlin ja Lopezin välillä olevaa taso-eroa. Näin itse koko ajan, että Tatli on myös taidollisesti jäljessä Lopezia. Toinen ominaisuus mikä erottaa todelliset mestarit muista on kovuus ja tahto. En tarkoita sellaista, että noustaan ylös ja jatketaan matsia. Tarkoitan sellaista, joka on joissakin nyrkkeilijöissä olemassa, eikä sitä voi välttämättä edes harjoitella. Lopezissa on sellaista kovuutta. Se näkyy esimerkiksi niin, että hän ei juurikaan välitä, vaikka vastustaja lyö sitä suomalaisen nyrkkeilyn valtavasti arvostamaa etummaista suoraa. Tällaiset kaverit kuin Lopez eivät vain piittaa sellaisesta mitään, vaan tulevat sen "läpi" ja alkavat tekemään omaa nyrkkeilyään. Sellaisesta kovuudesta puhun siis tässä.
Tässä ottelussa yksi suuri tekijä oli yksi nyrkkeilyn vanhimmista laeista, jota ei pääse pakoon esittämiseen tai positiiviseen ajatteluun. Nyrkkeilyssä kovuus ja tahto ovat edelleen erittäin olennainen osa sitä kokonaisuutta, jolla kovat ottelut voitetaan. Se todentui tässä. Jos sitä ei ole, suurimmassa osasta ihmisiä sitä ei ole, niin en näe että se on mikään vika tai luovuttajan ominaisuus kenessäkään. Hyvinkin pitkälle voi nyrkkeilyssä päästä, vaikka ei sitä ominaisuutta omaa. Sitten, kun kohtaa Lopezin kaltaisen nyrkkeilijän, jolla tämä kovuus on, näkyy ottelu sitten sellaisena kuin tässä nyt nähtiin.
Olen itse hieman realistinen sen suhteen, voiko tällaista Tatlin ja Lopezin välillä olevaa eroa edes saada kiinni. Minusta siinä ollaan tekemisissä sellaisten asioiden kanssa, joita ei voi juurikaan edes kehän sisällä harjoitella.
En ehkä ole kovinkaan väärässä, kun olen joskus arvellut, että maissa joista jatkuvasti tulee nyrkkeilijöitä maailman huipulle, katsotaan sittenkin hyvin tarkasti nyrkkeilyn perusteisiin ja voittamista edes auttaviin luonteen ominaisuuksiin.