World Boxing Super Series

Ammattinyrkkeilyyn keskittyvä keskustelufoorumi.

Valvoja: WEBMASTER

Vastaa Viestiin
raksa
Contender
Contender

28.09.2018 11:05

WBSS:n finaali Super middlessä on jo tänään! Klo 20.00 kannattaa alkaa vaanimaan striimejä koska matsi tulee Saudi-Arabiasta.

Laitetaan ennustus Smithille, TKO 10.
0 x
nojatuolikatsoja
Club Fighter

28.09.2018 18:53

Viafree ilmeisesti näyttää Groves vs. Smith ottelun tänään livenä klo 22:43.
https://www.viafree.fi/ohjelmat/urheilu ... k/kausi-1/
1 x
Yii
Brawler

28.09.2018 19:35

Hieno juttu. Ja se tulee myös Viaplayltä suorana, ilman PPV-maksua, ihan kohta.

Hyvä ennakkojuttu oli ilmestynyt Boxing.fi etusivulle, ja hyvästi Mäen Pekkakin tätä puntaroi Ringside Studiossaan. Se on totta, että tän matsin ennakkohype on vaikuttanut aika matalalta. Sen asian ymmärtää siinä valossa, että matsin ajoitus sattuu amerikan kaikkein isoimmalla hypetetyn Canelo-Golovkinin ja Euroopassa (Brittimediassa) vuoden isoimmin hypetetyn Joshua-Povetkinin heti perään. Ja tietysti myös siinä valossa, että jos ottelu olisi toteutunut Lontoossa tai Manchesterissä kesäkuun ensimmäisinä päivinä (mikä taisi olla se alkuperäinen suunnitelma) olisi se täyttänyt minkä tahansa hallin niissä kylissä aidoista ja paikallisista nyrkkeilyfaneista, mutta nyt kun ottelu tapahtuu Jeddassa, vaikuttaa se olevan todella kaukana kaikista faneistaan.

Itse matsista mulla on omat ajatelmat kääntyneet turnauksen aikana. Jossain vaiheessa ennen turnausta mä olisin varmasti mennyt veikkaamaan Smithin voittavan Grovesin. Silloin Smith vaikutti olevan vääjäämättä matkalla kohti sarjan kärkeä kovien suoritusten (vs Fielding, vs Mohoumadi) siivittämänä, ja Groves samaan aikaan vaikutti olevan menettänyt nopeuttaan, puolustussilmäänsä ja itseluottamustaan (vs Murray, vs Chudinov). Ilman niitä ja Smithin ulottuvuusylivoiman edessä Grovesin entiset parhaat aseet, hyvin ajoitetut nopeat voimalyönnit, olisivat olleet melkein käyttökelvottomat.

Turnauksen aikana Smithin reitti sarjan kärkeen ei ole mun silmään enää näyttänyt lainkaan vääjäämättömältä, siitä huolimatta, että hänen vastustajansa turnauksessa ovat olleet vielä helpompia, kuin ne turnausta edeltäneet. Smithin tekemien on ollut jotenkin yksi-vaihteista ja mielikuvituksetonta. Lisäksi häneen on vaikuttanut olevan ollut aiempaa helpompi osua, ja ennen kaikkea hän ei ole onnistunut/pyrkinyt hyödyntämään ulottuvuusylivoimaansa mitenkään merkittävästi kummassakaan turnausottelussaan. Sekin tekeminen on toki riittänyt helposti voittoihin ja sellaistakin teoriaa on ollut tarjolla, että Callum on otellut niissä matseissaan vain finaalia varten, ja päästämättä ”itseään irti”, jotta Grovesilla olisi harjoituksissaan vähemmän dataa, johon valmistautua ja perustaa taktiikkaansa, ja joidenkin mukaan jopa myös jotta Groves uskaltaisi osallistua finaaliin, eikä peruisi sitä vammaansa vedoten.

Groves puolestaan on turnauksessa näyttänyt mulle miten rutinoitunut ammattilainen hän on ja että ne mun aiemmat arvioni hänestä olivat vahvasti ylireagoituja. Nyt jälkiviisaudella katsottuna ne kaikki Grovesin Froch-otelun jälkeiset matsit ovat olleet häneltä todella kovia suorituksia ja Jack -ottelunkin vaikeudet nimenomaan ruotsalaisen lisääntynyttä hyvyyttä, eikä niinkään Grovesin itsensä hiipumista. Groves on ovela, monipuolinen, omaa erinomaisen jalkatyön, jolla pystynee paljolti vastaamaan Smithin ulottuvuusetuun.

Etu fyysisessä koossa on erittäin voimakkaasti Smithin puolella. Etu kokemuksessa on vielä voimakkaammin Grovesin puolella.

Mä uskon kovaan täysaikaiseen otteluun, jonka pistevoiton vie Pyhä Yrjö pystyttyään lyömään parempia osumia (ei ehkä lukumääräisesti enempää osumia) läpi ottelun, vaikka jokin aika sitten olin täysin sitä mieltä, ettei Groves tulisi pääsemään karkuun niitä Smithin osumia. No, kohta se alkaa. Katsotaan kuinka käy…
0 x
volgzangief
Club Fighter

28.09.2018 22:33

Groves pisteillä omakin veikkaukseni. Smith TKO/RTD jos Jorin olkapää menee rikki.
0 x
raksa
Contender
Contender

28.09.2018 23:24

Smith näyttää jättiläiseltä Yrjöön verrattuna.
1 x
tuaman
Brawler

29.09.2018 22:18

Smith nosti tasoaan ja otteli taktisesti hyvin. Tyrmäys vartaloiskusta köysissä olevaan Grovesiin. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun Smith löi vielä maassa olevaa takaraivoon.
0 x
Yii
Brawler

02.10.2018 16:11

tuaman kirjoitti:
Smith nosti tasoaan ja otteli taktisesti hyvin.
Ehdottomasti. Ennen ottelua, mä lopulta uskoin, että se olisi Groves, joka onnistuisi löytämään ottelun parhaat osumat. Ei todellakaan ollut. Mä luulin, että Smith ei onnistuisi hyödyntämään ulottuvuusetuaan, niin kuin hänelle oli käynyt edellisissä otteluissaan. Nyt se ei todellakaan jäänyt käyttämättä, se ulottuvuusetu.

Callum piti etäisyyden tehokkaasti ja samalla hallitsi ulottuvuutensa turvin. Oikea suora oli vähintään yhtä terävä, kuin silloin ennen turnausta sen näytettyä vaarallisuutensa. Se oli jatkuva uhka ja toi ottelun parhaat osumat ennen viimeiseksi jäänyttä erää, jossa aivan loistava vasen koukku yllätti ja ratkaisi.

Nyt oli kehässä ihan paras versio Smithistä, mitä on kuunaan nähty. Hän lunasti ne kaikki odotukset, joita häneen liimailtiin pari vuotta sitten. Myös Groves oli hyvä ja ottelu sitä myöden todella korkeatasoinen ja sähköinen. Parasta siinä oli, ettei tuloksesta jäänyt jossiteltavaa, vaan matsilla ja turnauksella oli erittäin selvä voittaja.

WBSS ensimmäinen kausi onnistui lopulta erinomaisesti. Uutta on jo uunissa. Ens viikolla päästään sen ottelujen kyytiin.

Mä kun olen tällainen vanhojen arvojen ystävä, niin toivon molemmilta puolilta Atlantin löytyvän vielä innostusta selvittää kuka on maailman paras tässä ylemmässä keskisarjassa. Sitähän tämä turnaus (toisin, kuin alemman raskaan sarjan versio teki) ei lainkaan todistanut.

Turnauksen alkaessa/suunnitteluvaiheessa maailman parhaina pidetty ylemmän keskisarjan kärkikolmikko James DeGale, Badou Jack ja Gilberto Ramirez eivät turnaukseen mukaan lähteneet/päässeet. Sittemmin Jack on noussut ylempään sarjaan, Chunky DeGale on sotkenut oman kärkikelpoisuutensa kahdessa Truax-ottelussaan, mutta Zurdo Ramirez porskuttaa yhä.

Callum Smithillä on nyt meriittinään yksi voitto sarjan kärkikymmenikön miehestä, kun hän voitti Grovesin, jota pidettiin juuri ottelun alla yleisimmin sarjan ykkösmiehenä. Myös Ramirezillä on sarjan ykkösmiehen päänahka vyöllään, hänen pudotettuaan Arthur Abrahamin sarjan ykköspaikalta toissavuonna. Viime vuonna hän lisäsi plakkariinsa toisen kärkikymmenikön nimen, kukistaen Jesse Hartin. Kenenkään muun tulokset eivät riitä väittämään sarjan ykköspaikan kuuluvan tulosten perusteella itselleen. Toivotaan siis vielä nähtäväksemme ottelua Smith-Ramirez. Siinä selviäisi todellinen ykkönen ja saataisiin sarjaan maailmanmestari.
1 x
Yii
Brawler

02.10.2018 16:19

tuaman kirjoitti:
Tyrmäys vartaloiskusta köysissä olevaan Grovesiin. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun Smith löi vielä maassa olevaa takaraivoon.
Sama tarttui ilkeästi omaankin silmään. Tilanteen kannalta onneksi se ei johtanut mihinkään tajuttomuuteen, jolloin tuomaritulkinta olisi ollut hyvin haasteellinen. Yhtä lailla onneksi Groves itse kertoi haastattelussa ratkaisevan, hänen lattiasta nousemisen estäneen, lyönnin olleen juuri se oikea koukku vartaloon.

Tilanteessa Smithin olisi pitänyt pystyä olla lyömättä selvästi jo lattiassa ollutta vastustajaansa, etenkin olla lyömättä tätä räikeästi takaraivoon. Sen kontrolloiminen on toki paljon vaadittu kaikella tahdollaan keskeytystä hakevalle taistelijalle, jolta jo lajikulttuurikin vaatii moisessa tilanteessa ”tappajan vaistoa”.

Tilanteessa kehätuomarin olisi pitänyt olla niin hyvin sijoittuneena, että hän olisi ehtinyt väliin Grovesin vajotessa kanveesiin. Tilanne oli kehätuomarille haastava ja epäonninen siinä mielessä, että kun Groves peruutti kulmaan oli tuomari Smithin vasemmalla puolella. Kun sitten se tila, johon tuomari voisi tarvittaessa astua miesten väliin, kohta näytti, Smithin hakiessa lopetuslyönneilleen lyöntikulmaa, jäävät paremmin Smithin oikealle puolelle, lähti tuomari kiertämään sinne Smithin selän ympäri. Hänen ollessaan tällä kierroksella, vajosi Groves kanveesiin juuri silloin, ja tuomari oli liian kaukana päästäkseen oikealla hetkellä väliin.

Tuomari sattui olemaan puerto ricolainen Luis Pabon. Vaikka juuri hänen tilillään on mun mielestäni myös ehkä se kaikkein pahiten epäonnistunut kehätuomarin suoritus (siis korkeimman tason otteluissa) Klitschko-Povetikin matsista, on hän myös erittäin kokenut ja useita kertoja tehtävässään minunkin nähden onnistunut tuomari. Itse en missään tapauksessa luule, että pystyisin kehätuomarina häntä parempaan. Ja tämä kyseinen tilanne oli hänelle epäonninen.

Kehätuomaritoiminnasta noin periaatteellisella tasolla, mä toivoisin pidettävän tilatointia, jonka perusteella voitaisiin nähdä kuinka suuressa osassa kunkin tuomarin tuomitsemista eristä hänen kohdalleen on sattunut virheitä. Virheet ovat toki inhimillisiä ja niitä sattuu kaikille. Silti mun mielestäni olisi erinomaista, jos ”tärkeimpiin” nyrkkeilyotteluihin voitaisiin tällaisen tilastoinnin perusteella saada mieluiten niitä tuomareita, joille niitä virheitä sattuu mahdollisimman harvoin. Tämä tilastointitarve koskee myös arvostelutuomareita, mutta on kokonaan eri aihe miten moiset tilastoinnnit voitaisiin toteuttaa ja kenen toimesta…

Callum Smith ansaitsee tietysti jatkossa tasavertaisen kohtelun vastustajaansa nähden tuomarin toiminnan taholta. Mutta mä näkisin mielelläni, että hänen seuraavassa ottelussaan kehätuomari kävisi ennen matsia sanomassa molemmille ottelijoille, että mikäli joku lyö vastustajaansa, vielä kun tämä jo on lattiassa, seuraa tilanteesta automaattisesti 5 min toipumisaika ja 2 pisteen vähennys, ja mahdollisesti jopa diskaus. Tällainen muistutus/uhkaus terottaa mun nähdäkseni molempien ottelijoiden mielissä ajatusta siitä mihin pitäisi sellaisessa tilanteessa itse pystyä.
1 x
Puncher
Brawler

20.05.2019 18:57

Alkaa tämäkin sarja olemaan edennyt, Nonito Donairea tullut betsattua molempiin matseihin suht isosti , kun jostain syystä nonitoa pidetty sarjan huonoimpana has beeninä, itse taas katsoin että Nonito on about paras(inouen lisäksi), johtuen siitä että kyseinen sarja on Nonitolle 2 sarjaa alempana missä viimeajat matsannut, ja tämä sarja on Nonitolle oikea, se on aivan eri asia matsata 2 sarjaa kevyempiä ukkoja vastaan, mikä suuri etu Nonitolle.

Ja nyt Nonito finaalissa, vastaan tulee Monster Inoue. Inoue ottanut tyylikkäitä voittoja, mutta vastassa ei ole koskaan ollut Noniton tasoista ukkoa, tässä mietin onko Nonitolla mahdollisuus yllättää vielä itse monsterikin finaalissa, kertoimet Noniton voitolle tulee olemaan suuret.
0 x
pOKE
Prospect
Prospect

21.05.2019 11:40

On mielenkiintoinen finaali. Pystyykö Donaire pitämään Monsterin nk. at Bay suorilla ja riittääkö sen liike siihen että tämä Japanin pieni mörkö ei pääsisi purku-urakoimaan vastustajan kestokykyä ja lopulta tajua veke tässä matsissa.

Veikkaan Inouen voittoa, sen verran täydelliseltä sen hyvin hyökkäävä ja aggressiivinen nyrkkeily on näyttänyt.....no toisaalta en kyllä uskonut aikanaan että Roman Gonzalezia kukaan olisi näissä alemmissa sarjoissa kepittänyt
0 x
49% Motherfucker, 51% Son of a Bitch
Puncher
Brawler

21.05.2019 18:18

pOKE kirjoitti:
On mielenkiintoinen finaali. Pystyykö Donaire pitämään Monsterin nk. at Bay suorilla ja riittääkö sen liike siihen että tämä Japanin pieni mörkö ei pääsisi purku-urakoimaan vastustajan kestokykyä ja lopulta tajua veke tässä matsissa.

Veikkaan Inouen voittoa, sen verran täydelliseltä sen hyvin hyökkäävä ja aggressiivinen nyrkkeily on näyttänyt.....no toisaalta en kyllä uskonut aikanaan että Roman Gonzalezia kukaan olisi näissä alemmissa sarjoissa kepittänyt
Jep,

Toi" Chocolatiton" ylivoimaisuus pitkään, ja sitten yllätyksenä Thaimaan ukko toi esiin Chocon keskinkertaisuuden, ensin voittamalla pisteillä ja uusinnassa viimeisteli voiton keskeytyksellä.

Tuo Monsteri vs Donaire matsissa mietityttää, että voiko Nonito tuoda esiin Monsterin heikkouksia ja iskeä niihin, yksi asia mikä Japanin boxereilla ei yleisesti ole maailman luokkaa, ja se on leuka.

Sinänsä mielenkiintoinen tosiaan, voi olla että monsteri tuhoaa Donairen helposti niinkuin jokaisen vastustajan tähän asti, tai sitten Donaire kokemuksellaan ja nopeudellaan pystyy vastaamaan monsterin iskukykyyn joko tasaisella matsilla, tai voittaen näytöstyyliin.

Monster toki SUURENA ennakkosuosikkina matsiin lähtee.

Edit: Lähtökohtaisesti Monsterin superagressiivinen tyyli sopii Donairelle, voi nopeudellaan sekä osumatarkkuudellaan napata vastapalloon Counttereita. Toki Monsterin lyöntivoima ja nopeus on aivan huikea tähän sarjaan, mutta jos about 10kertoimen paikkeilla Nonitolle saa betsattua niin pakko napata kiinni.
0 x
Yii
Brawler

29.05.2019 07:09

Puncher kirjoitti:
onko Nonitolla mahdollisuus yllättää vielä itse monsterikin finaalissa, kertoimet Noniton voitolle tulee olemaan suuret… Lähtökohtaisesti Monsterin superagressiivinen tyyli sopii Donairelle, voi nopeudellaan sekä osumatarkkuudellaan napata vastapalloon Counttereita…
pOKE kirjoitti:
On mielenkiintoinen finaali. Pystyykö Donaire pitämään Monsterin nk. at Bay suorilla ja riittääkö sen liike siihen että tämä Japanin pieni mörkö ei pääsisi purku-urakoimaan vastustajan kestokykyä ja lopulta tajua veke tässä matsissa…
Nyrkkeilijät ei tietenkään käytännössä koskaan tällä huipputasolla valmistaudu häviämään, mutta mulla on sellainen kutina, että Donaire olisi lähdössä finaaliin hyvin rohkealla taktiikalla, mahdollisesti tiedostaen itsekin sen miten ylivoimaisen selkeässä suosikkiasemassa Inoue kehään nousee.

Mä luulen, että Donaire lähtisi koittamaan ratkaisua omilla voimalyönneillään, joista etenkin vasen koukku voi yhä potentialisesti pysäyttää kenen tahansa kääpiösarjalaisen. Nonito otteli läpimurto-ottelussaan Darchinyania vastaan hyödyntäen pituusetuaan pysyen herkillä jaloilla vastustajalleen vain hieman liian kaukana. Samalla hän piti oman suojauksensa usein alhaalla ja vastustajan hyökkäyksiä kutsuvana. Kun Darchinyan tarttui syöttiin kurottaen omia iskujaan hieman liian kaukaa, oli Donaire valmiina iskemään omilla pommeillaan niiden päälle, ja lopulta näin onnistuikin iskemään upean keseytysvoiton.

Darchinyan silloin, melkein kuten Inoue nyt, oli alasarjojen pelätyin iskijä. Hän oli innokas tarttumaan syöttiin ja heittämään omia tuhoiskujaan ilmaan, kun vastustaja tarjosi niille avoimen oloista maalitaulua. Vaikka Inoue vaikuttaa paljon nopeammalta, teknisesti täydellisemmältä ja tuhovoimaisemmalta, ja ennen kaikkea nöyremmältä, kuin Darchinyan aikanaan, ja vaikka Donaire vaikuttaa paljon hitaammalta ja kuluneemmalta, kuin silloin 12 vuotta sitten, mä jaksan ajatella, että Nonito näkee tän tyylisen taktiikan olevan juuri häntä itseään, ja mahdollinen reitti ihmeeseen.

Olisi miltein epäinhimillistä, jos Inoue itse ei olisi jossain määrin ostanut omaa mainettaan kaiken tieltään murskaavana iskuihmeenä. Mä toivon, että hänelle niin ei kävisi, mutta monelle muulle lajin historiassa on käynyt siten, että kun tyrmääjän maine paisuu ja siihen itsekin alkaa uskomaan, alkaa samalla oman nyrkkeilyn muut osa-alueet hiipua ja keskittyminen suuntautuu enemmän ja enemmän vain niiden tyrmäysiskujen heittelyyn. Voisiko Inouekin olla valmis tyrmäyshakuisella yli-innokkuudella astumaan Donairen ansaan?

Ite arvailen kuitenkin, että tommoisella taktiikalla, tai millä tahansa toisella, Donaire tulee jäämään aika nopeasti ja aika pahasti alakynteen. Mä luulen, että aika pian olisi selvää, että siinä taktiikassa Noniton oma liipasinherkkyys ei enää riitä, eikä omat refleksiväistöt enää onnistu.

Mulla on vielä sellainenkin haavekuva, että Nonito, joka on yksi lajin mahtavimpia taistelijoita ja rohkeimpia oman tasonsa mittaajia edellisen reilun vuosikymmenen aikana, olisi valmistellut epätoivon hetkelle ajatuksen jättää huippunyrkkeily sellaisella ”all guns blazing” uhkarohkeudella, jossa pyritään omalla oikean puolen avoimeksi jättävällä oikean käden iskulla/hämäyksellä houkuttelemaan Inouelta hurja vasen koukku ja iskemään vasemmat koukut yhtä aikaa ilmaan. Kumpi näistä hurjista koukuista osuu ensin ja paremmin tekee ottelun lopputuloksen kannalta peruuttamatonta damagea.

No todennäköisesti ottelu on ohi jo siinä kohtaa, kun Nonito huomaa, ettei omat väistöt enää onnistu, eli jo ennen, kuin mitään mun unelmoimaani loppukohtausta päästäisiin näkemään.
0 x
Yii
Brawler

29.05.2019 07:17

pOKE kirjoitti:
Veikkaan Inouen voittoa, sen verran täydelliseltä sen hyvin hyökkäävä ja aggressiivinen nyrkkeily on näyttänyt…
Puncher kirjoitti:
Monsterin lyöntivoima ja nopeus on aivan huikea tähän sarjaan…
Kyllähän asia on nimenomaan noin, että Naoyan tuhovoima on ollut aivan huimaa ja melkeimpä ennen näkemätöntä. Marttinen twitterissä sanoi, ettei ”tällaista tehokkuutta ei ole nähty pikkusarjoissa sitten Manny Pacquiaon”. Se oli hyvä nimi ottaa esiin, onhan Pacquiaon tehokkuus ollut aikanaan muutamat vuodet sitten jotain aivan ainutkertaista.

Pacquiaon hyökkäysten tehokkuus voidaan pukea vaikka tällaisiin sanoihin: Kun Manny syksyllä 1999 ei onnistunut enää pääsemään puntarilla lineaarisena mestarina hallitsemansa kärpässarjan painorajaan, alkoi sitä seuranneesta Medgoen-tappiosta yli vuosikymmenen, aina kevääseen 2010 kestänyt putki, jonka aikana kukaan, joka oli pystynyt Mannyn kanssa ottelemaan täysaikaisen ottelun, ei ollut onnistunut välttymään hänen nyrkkiensä edessä luvunlaskulta. Siihen putkeen mahtuu siis yli 10 vuotta, 9 painoluokkaa, 27 ottelua, joista käytännössä jokainen oli jonkin sortin titteliottelu, ja suurin osa vastustajista aivan lajin terävimmältä huipulta. Silti kukaan mies sinä aikana ei voinut sanoa, että ”mä selvisin Mannyn kanssa täyden ajan, eikä se koskaan ole lyönyt mua lattiaan”.

Mitä enemmän tuota ajattelee, sen mahdottomammalta tuntuu ajatella, että kukaan koskaan pystyisi mihinkään vastaavaan. Silti kun katsotaan nimenomaan Naoya Inouen edellisessä kolmessa ottelussaan tekemää huimaa jälkeä, täytyy todeta, että vastaavaa komen alkuerien tyrmäyksen putkea maailman kärkikymmenikön vastustajia vastaan ei onnistunut tekemään edes Pac-Man milloinkaan.

Naoyan kolme edellistä vastustajaa ovat kaikki olleet itseasiassa jopa sarjan kärkiviisikon miehiä. Jamie McDonnell oli otteluhetkellä The Ring -lehden listalla kääpiösarjan kakkosena, Juan Carlos Payano vitosena, ja Emmanuel Rodriguez nyt viimeisimpänä uhrina sarjan kolmosena. Kaikki kaatuivat niin ottelujen alussa, että ajanottajat ehtivät soittaa kellojaan erän alkamisen merkiksi yhteensä neljä kertaa näissä kolmessa ottelussa.

Mä yritin miettiä asiaa parhaani mukaan ja päädyin sellaiseen käsitykseen, että koko äärimmäisen syvästä lajihistoriasta löytyy vain yksi jossain määrin vertailukelpoinen kolmen ottelun tyrmäysputki. Se on Big George Foremanin ensimmäisen mestaruuskauden mittainen, Ali-ottelua edeltänyt, kolmen ottelun tuhon taival. Foreman jyräsi silloin Joe Frazierin (joka nousi kehään raskaansarjan maailmanmestarina) ja Jose Romanin (kehään noustessaan Ringin listan 10. sarjassa) ja Ken Nortonin (4.), niin että aikaa ehdittiin mitata yhteensä viis alkanutta erää.

Kun mä tätä asiaa mietin ja kaivelin, tekee mun mieleni fiilistellä tänne taas oikein permmällekin historiaan. Jättäkäät lukematta ne, jotka eivät ylipitkistä tarinoinneista pidä…

Jotkut muutkin kaikkein kuuluisimmat tyrmääjät ovat saaneet listalleen kolmen ottelun mittaisia alkuerien tyrmäysputkia, muttei heistäkään uskoakseni kukaan koskaan niin, että kukin uhreista olisi ollut oman sarjan kärkikymmenikössä. Ei ihan, mutta likimain sen sorttiseen putkeen pystyivät raskaassa sarjassa omana aikanaan kauhua kylväneet Mike Tyson ja Sonny Liston. Sarjaa alempana raskaassa keskisarjassa myös Bob Foster kirjasi 8-vuotisella hallituskaudellaan kerran sen suuntaisen tyrmäysputken. Hieman samaa oli myös eräässä Pipino Cuevasin putkessa, hänen jyrätessään välisarjan WBA-otteluissa voitosta voittoon tusinan ottelun verran 70-luvun lopulla.

Tyson kaatoi peräjälkeen Michael Spinksin (joka nousi kehään maailmanmestarina, myös Ring-lehden mielestä), Frank Brunon (joka ei ollut otteluhetkellä sarjan kärkikymmenikössä, vaikka oli ollut aikaisemmin ja nousi sinne taas myöhemmin), ja Carl Williamsin (oli sarjan 3.). Näissä otteluissa nähtiin yhteensä 7 alkanutta erää. Tysonin putki katkesi jättiyllätystappioon Buster Douglasille.

Liston puolestaan kirjasi kaksikin kertaa sen suuntaisen alkuerien tyrmäysputken. Ensimmäisessä kaatuivat Cleveland Williams (joka nousi listoille vasta myöhemmin), Roy Harris (8.), ja Zora Folley (2.), niin että nähtiin vain 6 alkanutta erää. Jälkimmäisessä putkessa alkaneita eriä saatiin kasaan vain 3, kun kaikki Albert Westphal (joka ei ollut kärkitasoa), Floyd Patterson (joka nousi kehään puolustavana maailmanmestarina), ja Patterson (silloin Ringin listan 2. heti Listonin jälkeen) toistamiseen kaatuivat ensi erissä. Samoin, kuin Foremanin tyrmäysputkessa 10 vuotta myöhemmin, katkesi myös tämä Listonin putki jättiyllätystappioon samaiselle miehelle, Muhammad Alille.

Bob Foster otteli raskaan keskisarjan maailmanmestaruudesta 60- ja 70-luvuilla 15 kertaa häviämättä niistä ensimmäistäkään. 11 kertaa tuloksena oli keskeytysvoitto ja se kolmen ottelun putki, joka osuu lähimmäs Inouen suoritusta sisälsi Brian Kellyn (ei Ringin listalla), Vicente Rondonin (2.), ja Mike Quarryn (noin 6.) puolustuskyvyttömäksi saattamiset, niin että eriä ehti alkaa vain kaikkiaan vain 9.

Pommikone Cuevas otti 12 voittamastaan välisarjan vyö-ottelusta peräti 11 ennen täyttä aikaa. 3 niistä sattui peräjälkeen päättymään jo toisessa erässä, eli niissä kirjattiin alkaneita eriä yhteensä vain kuusi. Niissä kukistuivat Billy Backus, Pete Ranzany ja Scott Clark. Näistä Clark oli hyvälistainen, Backus entinen maailmanmestari, mutta vain Ranzany otteluhetkellä Ringin listalla. Hän oli silloin välisarjan kolmosena.

Kolmen ottelun putkia, joissa kärkimiehet olisivat kaatuneet alkuerissä, ei mieleen noussut tuon enempää. Ei edes vaikka tarkistin kuuluisien tyrmäyskoneiden listoja BoxRecistä. Tyrmääjistä puhuttaessa melkein ensimmäisenä mieleen sietää juolahtaa Gerald McClellanin nimi. G-Manin listalta löytyy 9 tyrmäysvoiton putki, jossa alkaneita eriä kertyi vain 14. Yksi niistä matseista meni viidenteen erään, yksi tokaan ja kaikki loput päättyivät jo avauserässä. 5 matseista koski jotain valtaliiton keskisarjan aakkosvyötä, tosin vastustajista vain kahteen kertaan kohdattu Julian Jackson oli otteluhetkellä Ringin listalla. Ensimmäisen matsin aikaan sarjan ykkösenä ja jälkimmäisen viitosena.

Neitsytsaarten haukka, Jackson, oli toki itsekin yksi niistä kaikkien aikojen iskijöistä. Hänen 3 ensimmäistä WBC-otteluaan päättyivät kaikki tyrmäysvoittoon ja niissä eriä alkoi yhteensä 6. Noiden ottelujen vastuksista vain Herol Graham edusti sarjan kymppisakkia otteluhetkellä.

Kaikken poikkeuksellisin tyrmäystilasto löytyy Venezuelan Edwin Valeron nimistä tän vuosituhannen ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. El Inca voitti kaikki uransa 27 ottelua ennen täyttä aikaa. Hän joutui kokemaan erätauon ja kuulemaan toisen erän aloittavan kellon ensi kertaa vasta 19. ottelussaan. Hänen nimensä ehti komeilla jo sarjansa kärjessä, ennen surullisten uutisten ketjua, joista viimeinen kertoi hänen riistäneen oman henkensä sellissään. Lopulta ei Valerokaan pinonnut kärkipään miehiä Inouen tapaan, sillä kymppisakin vastuksistaan hän kukisti alkuerissä vain Antonio Pitaluan (Ringin 6.).

Eikä Yokohaman Monsterin veroista tyrmäysputkea löytynyt edes kaikkien aikojen tyrmäyskuninkaan Archie Mooren ottelulistalta, vaikka tämä tyrmäsi miehiä neljällä vuosikymmenellä ja otti keskeytysvoiton peräti 132 kertaa.

Suurin osa kuuluista tyrmääjistä on ollut paljon painavempien sarjojen miehiä, kuin on nyt Inoue, jolle tämä kääpiösarja on jo neljäs painoluokka, jossa hän kaataa ukkoja. Hän ei tietenkään ole kääpiösarjan ensimmäinen kuuluisa tyrmääjä. Mun tekee mieli tähän näpytellä jotain joistain hänen edeltäjistään kääpiösarjan super-tyrmääjinä.

Parhaiten Suomessa näistä muistetaan varmasti Prince Naseem Hamed, olihan hänen esiintymisensä meikeläisellä ilmais-tv-kanavalla sytyttänyt nyrkkeilyinnostuksen Prince Edis Tatlille ja varmasti monelle monelle muulle. Hamed paukutti 18 perättäistä keskeytysvoittoa. Se putki kattoi 3 painoluokkaa alkaen kääpiösarjan EM-kehästä ja päättyen höyhensarjan todellisena maailmanmestarina. Kaatuneiden joukossa oli 5 otteluhetkellä Ringin listalla ollutta huippua, vaan eipä silti Naoyan veroista kolmen matsin putkea Hamedillakaan.

Sarjan kaikkein huimin tyrmäysputki on ollut Meksikon Carlos Zaratella. Kun tämä WBC:n kääpiösarjan tittelisti nousi syksyllä 1978 sarjaa ylemmäs haastamaan sen sarjan mestarin ja tyrmäyskuninkaan Wilfredo Gomezin, kirjattiin Zaraten ottelulista lukemin 52-0 (52). Hänen kanssaan ei ollut pysynyt pystyssä siis yhtään kukaan, muttei siltikään sattunut niin, että sarjan kärkikastia olisi kaatunut perättäisissä otteluissa ja alkuerissä, niin kuin Inouella nyt.

Vaikka Nonito Donairekin on valtava iskijä tässä kääpiösarjassa, jossa hän on otellut 12 kertaa, voittanut niistä kaikki paitsi uransa tokan matsin ja niistä peräti 9 kertaa myös poistunut kehästä voittajana ennen täysiä eriä, ei Inoue-Donaire ylitä tyrmääjien yhteentörmäyksenä sitä kertaa, kun edellä mainittu Zarate kohtasi maanmiehensä Zamoran keväällä 1977.

Z-miesten kohdatessa Zarate oli hallitseva WBC-liiton kääpiösarjan mestari. Hän oli voittanut kaikki uransa 45 ottelua ja ne kaikki ennen täyttä aikaa. Alfonso Zamora oli The Ring -lehden ja WBA-liiton mielestä hallitseva kääpiösarjan mestari. Hän oli voittanut kaikki uransa 29 matsia ja ne kaikki keskeytyksellä!

Alkuerien tyrmäysputkia vertaillessa on Zamoran viiden ensimmäisen WBA-ottelun putki jotain vallan hurjaa sekin. Ne 5 ottelua näkivät yhteensä vain 15 alkanutta erää, vaikka vastassa oli 4 Ringin listamiestä. Toinenkin huima 5 ottelun alkuerien tyrmäysputki löytyy kääpiösarjasta ja meksikolaisnyrkkien takomana. Legendaarinen Ruben Olivares voitti 8kk aikana vuonna 1969-70 viisi ottelua, joiden erämäärä jäi 14 alkaneeseen erään. Siinä joukossa kaatui niin hallitsevana maailmanmestarina kehään noussut Lionel Rose ja kuin myös uuden mestarin ykköshaastajana pidetty Allan Rudkin.

Lopuksi mieli tekee änkeä tarinaan mukaan vielä 80-luvun thaimaalaislegenda Khaosai Galaxy. Hän olkoon tässä sillä verukkeella, että sekä Donaire, että Inoue ovat hekin molemmat aasialaisia ja molemmat entisiä alemmankin kääpiösarjan aakkosvyömiehiä. Galaxy otteli WBA-liiton alemman kääpiösarjan tittelistä 20 kertaa, voitti ne kaikki ja niistä kaikki paitsi kolme tyrmäyksellä.

WBSS finaalissa nähdään hurjien iskijöiden kohtaaminen ja nähdään jatkaako Monsteri vastustamattomasti historiallisen hurjaa tyrmäysputkeaan, vai päättyisikö se putki sittenkin jättiyllätystappioon, jo lähes legendaarisen veteraanin Filipino Flashin väläyttäessä parasta iskuaan vielä kerran.
4 x
Vastaa Viestiin